Open Universiteit wordt al gezegd: ga maar naar
Breda. Voor de Sociale Verzekeringsbank kan je straks
wellicht naar Dordrecht. Straks heb je hier kortom
een prachtige groene oase, maar moet je wel een paar
keer per week naar Rotterdam om allerhande zaken te
regelen. Is dat wat we willen? Realiseer je dat de WCT
een belangrijke stimulans zal zijn voor wat ik noem
het creëren van toegevoegde waarde. We moeten ons
niet alleen richten op overslag en transport. Laat
auto's uit Japan komen om ze hier te voorzien van
accessoires, laten we hier die partijen Nike's afmaken.
Daardoor ontstaat nieuwe bedrijvigheid en wordt
werkgelegenheid geschapen.
Hoe ziet u de toekomst van Zeeland?
Ik verwacht na de opening van de Westerscheldetunnel
onder meer een sociaal-culturele toenadering van
Zeeland en Vlaanderen. Je ziet het nu al een beetje
aan het Zeeland Nazomerfestival, hoe grensoverschrij
dend die is. Dat soort zaken bevordert het Zeelandstad-
idee. Verder moeten we vasthouden aan goed, conse
quent bestuur op provinciaal niveau. Dat het land
schap niet wordt verziekt door gemeentes die ineens
ergens plompverloren wat containers neerzetten. Dan
krijg je onherroepelijk de ruimtelijke ordeningellende
waar plaatsen als Egmond en Castricum mee kampen.
Ten slotte moeten we ons realiseren dat Zeeland zit
ingeklemd tussen Antwerpen en Rotterdam. De
gebieden daartussen groeien dicht; Breda explodeert,
Etten-Leur heeft over tien jaar zestigduizend inwo
ners. Al die mensen komen straks naar onze kust.
Hoe ga je daarmee om, dat wordt een cruciale kwes
tie.
Als voorzitter van de Maatschappij voor Nijverheid en
Handel heejt u in elk geval een podium om ongebon
den de aandacht te vestigen op dat soort vraagstukken.
Zeg maar gerust dat wij fungeren als een luis in de
pels. Waar nodig gaan we tegen het bestuur in.
Rammen we er tegenin. Maar we dragen op onze ter
reinen (ICT, toerisme en watergebonden bedrijvig
heid) altijd oplossingen aan. We proberen op een con
structieve, kritische manier de rol van aanjager te ver
vullen in Zeeland. En dat is hard nodig ook. O
Met dank aan Robbert Jan Swiers uit wiens interview met Koos
Scherphuis voor De Boekenkast van dit nummer mede geput is.
Die man heeft volgens mij een tweede huis op
Schouwen. Wil rust en groen. Maar is hij ooit econo
misch afhankelijk geweest van Zeeland? Ik vind het
gênant dat zo'n man zich een mening vormt over
Zeeland. Iedereen kiest in het debat over de WCT zijn
eigen getallen. Gebruikt cijfers die het meest emotio
neel overkomen, rukt ze uit zijn verband en opent de
aanval. En waar hebben we het nou helemaal over.
Die WCT gaat pas over tien jaar vol draaien en levert
dan 4000 containerbewegingen per etmaal en 2400
bewegingen van werknemers op.
In wat voor opzicht is de WCT cruciaal voor de toe
komst van Zeeland?
Als we in Zeeland de voorzieningen voor welzijn, zorg
en cultuur op peil willen houden, dan moeten we zor
gen voor een gezonde economische groei. De laatste
tien jaar bleef die groei gemiddeld twee procent achter
bij de rest van Nederland en dat we er in die tijd nog
redelijk uitsprongen, kwam door de geweldige trafie
ken van Dow, Hoechst en een paar andere bedrijven.
Geen goede zaak, de boel brokkelde af en iedereen
riep dat er wat moest gebeuren. Een impuls buiten de
toeristische sector hadden we nodig en komt die er
dan in de vorm van de WCT beginnen we en masse te
steigeren. Ik begrijp het niet. Want bedenk hoe ern
stig de gevolgen kunnen zijn. In de discussie over de
5 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6