Maritieme geschiedenis nauw verweven met de kunsten Een ander digitaal onderwijspaleket is On'wijs Nat'53, ontwikkeld voor de basisscholen op Goeree-Overflakkee, maar ook te gebruiken door het basisonderwijs op Schouwen-Duiveland. Het aardige van dit project is de actieve rol van deelnemende scholen in het maken van eigen dorpsbeschrijvingen en het vastleggen van verslagen van ooggetuigen. Resultaten worden gepu bliceerd op een website van de in 1999 opgerichte Stichting On'wijs. Wijze woorden biedt de website van dit project (www.onwijs.nl): 'In de afgelopen 50 jaar is veel gedaan om er voor te zorgen, dat een dergelijke ramp nooit meer kan gebeuren. Dijken zijn versterkt Andreas Oosthoek (hoofdred.), De kunst van het han deldrijven Art inspired by the sea; 4 eeuwen maritieme verbeelding 4 centuries of maritime art (Abcoude: Uitgeverij Uniepers; Rotterdam: Kon. Nedlloyd NV, 2002). 320 p. ISBN 90 6825 287 9, 45. Je zou bij die premature Rampherdenkingen haast vergeten, dat 2002 was uitgeroepen tot herdenkings jaar van de in 1602 opgerichte Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). Ter gelegenheid van dit VOC-her- denkingsjaar verscheen het tweetalige De kunst van het handeldrijven onder hoofdredactie van PZC-hoofd- redacteur, dichter en letterkundige Andreas Oosthoek. Medewerkers van naam droegen bij aan het boek, zoals de historicus Peter J.A.N. Rietbergen, Bali-spe- cialist Bruce Carpenter en de auctor intellectualis van het project Louk W. Varossieau, een curieuze figuur uit de reclamewereld die ook als songwriter actief is. De kunstcollectie van de Nedlloyd is de belangrijk ste bron voor dit meer dan kloek uitgevoerde boek vol kleurenafbeeldingen en beknopte beschouwingen over onze maritieme (kunst)geschiedenis. Het Maritiem Museum in Rotterdam bouwt een aparte vleugel met voorwerpen uit de collectie van deze rederij, waarin zeven Amsterdamse en Rotterdamse rederijen in de jaren zeventig en tachtig fuseerden. Het waren o.a. de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd (KRL), de Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen (KJCPL) en de Koninklijke Hollandsche Lloyd. Eigenlijk is die Nedlloydverzameling een kostbaar rariteitenkabinet, een - ik citeer een NRC-artikel uit en de Deltawerken zijn gebouwd, waardoor de verra derlijke zeearmen in het deltagebied zijn afgesloten. Maar in de afgelopen 50 jaar is meer gebeurd; door toedoen van de mens is het klimaat aan het veranderen. Poolkappen smelten en de zeespiegel stijgt. Dat werpt nieuwe vragen en problemen op. In 1993 en 1995 overstroomde het Rivierengebied, door wolkbreuken komen regelmatig steden en dorpen blank te staan. En zijn straks de Deltawerken nog wel sterk genoeg om het stijgende water buiten te houden? De aloude strijd van de Nederlanders tegen het water blijft ook de komende 50 jaar doorgaan.' april 2002 - 'bonte verzameling van kunst, antiek en curiosa. Die bestaat uit schilderijen, scheepsmodellen, historische land- en zeekaarten, maar ook een onder een glasstolp biddende abt, een aardbol uit de vorige eeuw, een likeurkeldertje, een kostbaar klokje, een kompas, een zilveren sigarendoos, een Indische kris, twee bronzen zuilen van de beeldhouwer Lambertus Zijl, een op een haciënda in Chili gevonden scheeps model en honderden andere voorwerpen - allemaal relikwieën uit de Nederlandse maritieme glorietijd.' Is het zinvol om van zo'n allegaar een boek te maken en wat zijn daarin, behalve de figuur van de hoofdredacteur, Zeeuwse elementen? Het antwoord 20 Zeeuws Tijdschrift 2003/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 54