ZEEUWSE BOEKENTOPTIEN op de eerste vraag is ja, omdat De kunst van het handel drijven aan de hand van de Nedlloyd-collectie een algemeen beeld van Nederland als maritieme handels natie wil schetsen. Het prominente VOC-aspect van die geschiedenis weerspiegelt zich ook in de Nedlloyd- collectie, waarin zich immers tal van VOC-relicten (zowel originelen als replica's) bevinden, zoals scheepsmodel len, schilderijen en zee- en landkaarten. Het uitgangspunt van De kunst van het handeldrijven is, dat de maritieme geschiedenis van het handeldrijven nauw verweven raakte met de wereld van de kunsten. Niet alleen werden behalve profane zaken als specerijen en thee, scheepsladingen porselein en exotica aangevoerd, maar vanouds hingen ook de kantoren van havenbaron nen, kapiteinshutten van koopvaardijschepen en uiter aard de salons van passagiersschepen vol kunst, kitsch, decoratieve curiosa en antieke memorabilia. Een tradi tie die tot op de dag van vandaag voortduurt. Zo reisde ik afgelopen zomer op een Italiaans cruiseschip dat enkele maanden tevoren nog behoorde tot de Holland Amerika Lijn ('Westerdam') en nog steeds was volge pakt met beelden van Michiel de Ruyter, oud-Hollandse scheepsmodellen, een zeventiende-eeuws scheepskanon en Hollandse zeekaarten. Een ietwat bizarre ervaring. Wat de Zeeuwse elementen betreft: de in het boek uitvoerig belichte geschiedenissen van VOC en WIC waren voor een belangrijk deel óók Zeeuwse geschie denissen. Her en der zijn Zeeuwse voorwerpen van 'kunst en wetenschap' te vinden in De Kunst van het handeldrijven: een achttiende-eeuwse prent van de Vlissingse Admiraliteitswerf (p. 81), een Nehalennia- altaar (p. 108), een schilderij van J.F. Schütz uit de collectie van het Zeeuws Museum (Het schip Phoenix met Maleise zeerovers, 1869), enzovoort. De Kunst van het handeldrijven biedt vooral een ver pletterende kijkervaring; de variëteit aan onderwerpen en typen afbeeldingen is dermate groot, dat de rode draad van het concept de lezer nu en dan nogal flets voorkomt. Het boek is al even hybridisch als de eraan ten grondslag liggende collecties. De lezer moet erin rondzwerven als in volgepakte museumzalen. Aldaar treft hij gidsen als de bekende maritieme archeoloog en kunsthistoricus Jerzy Gawronski, die zich heeft ontwikkeld tot een VOC-specialist. In het subhoofd stuk 'Een tijdcapsule' (pp. 70-71) hamert hij op zijn bekende aambeeld: 'Een scheepswrak als de Amsterdam [in 1749 bij Hastings vergaan, JK] is als een tijdcapsule, boordevol voorwerpen die door zand zijn afgedekt en sinds 1749 onaangeroerd door mensen in de scheeps romp liggen opgesloten'. Een opvallende parallel met het karakter van scheepswrakken als tijdcocon bieden de Zeeuwse verdronken dorpen, waarvan de resten óók niet zijn 'vervuild' door de materiële nalatenschap van nakomende generaties, maar die al even kwetsbaar blijken als al die van over de wereldzeeën verspreide scheepswrakken. Eén van die Zeeuwse dorpen, Valkenisse, wordt behouden als 'tijdcapsule' doordat men er twee kribben om legt en het terrein met slik afdekt; pogingen van Gawronski en consorten om de 'Amsterdam' te lichten en integraal te behouden in een soort immens aquarium zijn voorzover ik weet op niets uitgelopen. Het behoud van wrakken, zelfs hun archeologische documentatie, blijkt steeds een uiterst moeilijke of onhaalbare zaak. De vaak schamele, onder uiterst moeilijke omstandigheden geborgen resten en vondsten vinden hun vaak geïsoleerde toevlucht in collecties van musea, bedrijven en particulieren. In schitterende publicaties als De kunst van het handel drijven krijgen ze een - heel bescheiden - plek tussen de andere trofeeën van het maritieme cultureel erfgoed. O 1. Hier was eens Capelle Kees Slager (Den Boer/De Ruiter) 2. Sturen en turen A.R. Koppejan (ADZ) 3. 't Paeremes Pieter Brouwer (De Koperen Tuin/ Phoebe) 4. Hoe ver het water kwam Sandra van de Vijver (Pennevrucht) 5. Aol voe niks Quidam (Quidam) 6. Werken met Zeeuwse kaarten A.P. de Klerk e.a. (Matrijs) 7. Op 't hof G.W. Smallegange (De Koperen Tuin) 8. Sprekende gevels Betty Blikman-Ruiterkamp Paul Blikman (De Vries) 9. Maritieme geschiedenis van Zeeland Jan J.B. Kuipers (Den Boer/de Ruiter) 10. En m'n zuster die heet Kee Kees Slager en Ruden Riemens (Den Boer/de Ruiter) De Zeeuwse boekentoptien wordt samengesteld op grond van recente verkoopcijfers van grotere boekhandels in Zeeland: De Drvkkery te Middelburg, De Koperen Tuin in Goes, De Vries te Zierikzee en Basting in Oostburg. Boeken kunnen ter recensie worden toegezonden aan: J.J.B. Kuipers, M. Smallegangesbuurt 36, 4461 AT Goes (0113 - 215137 e-mail: jjbkuipers@zeelandnet.nl) 2t Zeeuws Tijdschrift 2003/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 55