Doeke D. Roos
De loodsing op Antwerpen wordt uitgevoerd door
Belgische en Nederlandse loodsen in een percentuele
verdeling van respectievelijk 72,5 en 27,5 procent.
Deze verdeling kwam in 1939 tot stand nadat de
loodsdienst gedurende een periode van honderd jaar
concurrerend was geweest. De vaarweg over de
Westerschelde heeft een zeer bochtig karakter en kent
sterke dwarsstromen. Beruchte bochten zijn de Bocht
van Walsoorden en de Bocht van Bath. Daar waar de
tunnel nabij Terneuzen de vaarweg kruist is deze heel
eng. De afstand tussen Vlissingen en Antwerpen over
deze zich steeds verder vernauwende rivier is meer
dan 80 km. Met ongeveer 70.000 scheepvaartbewe
gingen per jaar is de Rede van Vlissingen een de
drukste vaarwaters ter wereld. Alle schepen krijgen
een loods aan brood. Ondanks de overduidelijk aan
wezigheid van het loodswezen in Vlissingen is de
kennis over het loodsberoep zelfs daar gering. Vele
Vlissingers vragen zich af wat de taak en functie is
van die man die zich met tas en zwemvest in de
Koopmanshaven aan boord begeeft van dat snelle
redevaartuig.
Wegwijzer en raadgever van de kapitein; dat was
de aloude benaming voor de loods en zijn werk. Een
15 Zeeuws Tijdschrift 2003/2-3