Een groot nadeel van Zeeland is het gebrek aan interesse van het lokale publiek. Het publiek van de Vleeshal bestaat voor een deel uit de kunstenaars die in de jaren zeventig in Zeeland zijn neergestreken. 'Dat is voor ons echt een supportgroep,' zegt Wolfson, 'maar wanneer Mark Wigley, die toch een grote repu tatie heeft, een lezing houdt dan zitten er drie man uit Zeeland en zeventig uit de randstad. Dat vind ik erg jammer.' [zie interview met Wigley, p.32] Wolfson probeert wel meer Zeeuwen naar de Vleeshal te krijgen. Dat lukte heel goed met The Leasure Society (2001), een tentoonstelling over de vrije-tijdsindustrie in Zeeland. Met andere woorden: als het onderwerp een Zeeuwse link heeft, dan kan er wel gerekend worden op een groot lokaal publiek. 'Maar het aantal Zeeuwse onderwerpen is beperkt,' zegt Wolfson, 'je komt snel terecht bij clichés als bij voorbeeld de waterwerken.' Leon Riekwell zoekt heel duidelijk naar een syner gie tussen kunst en de stad Vlissingen. 'Dat moet ook, want we zijn een gemeentelijk initiatief.' Riekwell haalt kunstenaars van buiten Zeeland, die vervolgens in een quick scan laten zien wat er goed is aan Vlissingen of wat er aan mankeert. 'Wij kennen Vlissingen zo door en door. Het kan heel verfrissend zijn om een kunstenaar vanuit een andere invalshoek naar de stad te laten kijken.' Het beleid van Riekwell heeft gezorgd dat naast een nationaal publiek ook een steeds groter wordende groep Zeeuwen naar de tentoonstellingen in deWillem3 en de Watertoren komen kijken. Hoewel de Zeeuwse klantenkring van Galerie van den Berge is aangegroeid tot ongeveer dertig procent kan de galerie niet overleven door alleen in Goes te blijven. Zeventig procent van het klantenbestand komt uit de randstad. Brabant en België. De galerie moet haar publiek opzoeken en presenteert daartoe haar kunstenaars op beurzen als de Kunstrai, Art Rotterdam en Art Brussels. Regelmatig haalt de gale rie meer dan eenderde van de jaaromzet op zo'n beurs. Waarom dan niet verhuizen naar de randstad? 'Je moet het omdraaien. Ik woon hier, dus moet ik zorgen dat ik vanuit hier mijn werk kan doen. Je kunt zeggen dat er weinig te beleven valt in Zeeland op het gebied van de hedendaagse kunst, maar je kunt ook blij zijn dat er überhaupt iets gebeurd. Wat wel jam mer is dat de instellingen op het gebied van de heden daagse kunst in Zeeland niet structureel samenwer ken. Door een betere samenwerking zou Zeeland zich beter kunnen profileren richting Nederland en België. Er wordt wel incidenteel samengewerkt. Zoals bijvoor beeld eind 2002 tussen onze galerie en de nieuwe galerie de ZenkasT in Middelburg en de expositie ruimten in Vlissingen en de video installatie in deWillem3 van Wolfgang Ellenrieder die ook tot 26 juni in onze galerie exposeert.' Samenwerking Met het kleine aanbod van moderne kunst in Zeeland en de marginale rol die het speelt op nationaal niveau zou je denken dat er allang wordt samengewerkt tus sen de verschillende kunstinstellingen. Dat gebeurt slechts zeer incidenteel. Van den Berge zegt dat er ooit getracht is om met alle galeries in Zeeland een tentoonstellingsladder uit te geven. Maar niemand vond de ander goed genoeg om mee samen op één blaadje te staan. Riekwell heeft al meerdere malen geopperd dat er een pagina moet worden gekocht in bijvoorbeeld Kunstbeeld waar alle culturele evenemen ten van Zeeland samengebundeld staan op één pagi na. Maar niemand heeft hier het geld voor over. Naast het geldprobleem is er de nodige kinnesinne: zo mogen de folders van deWillem3 niet in de Vleeshal liggen. Ook is er geen overleg tussen de verschillende cul turele instellingen. Van den Berge: 'Het zou mooi zijn om eens per jaar een cultureel café te organiseren, waar iedereen die actief is in de cultuur vijf minuten spreektijd krijgt om de plannen voor het komende jaar uit de doeken te doen. Vervolgens zou gekeken kunnen worden op welke manier - thematisch, inhou delijk, organisatorisch- samengewerkt zou kunnen worden.' Het is een gemiste kans, want met meer samen werking zou meer publiek getrokken kunnen worden. Voor iemand in Amsterdam of Utrecht zou het echt de moeite waard zijn om de reis naar Zeeland te maken als de Vleeshal, de Watertoren en Galerie van den Berge een opening op dezelfde dag hebben. Het initiatief van het Zeeuws Tijdschrift een 'tentoonstel lingsladder' te maken die via de instellingen wordt gedistribueerd, kan een stap zijn op weg naar hechte re samenwerking van instellingen op het gebied van de hedendaagse beeldende kunst in Zeeland. 8 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 10