op verzoek van Verburg de vraag uit de
zaal gesteld. In de PZC wijdde ik een
beschouwing aan zijn proefschrift.
Wat was uw eerste ervaring in Zeeland
destijds?
Dat ik mijn bagage, de verwachtingen
die ik had, ingepakt kon laten. Ik moest
zelf mijn weg door Zeeland vinden en
dat heb ik gedaan.
Nogmaals, wat zocht u in die provincie?
De dag nadat mijn benoeming bekend werd
gemaakt, loop ik Maij-Weggen tegen het
lijf. Ze deed toen drie nieuwe dingen. Ze
omhelsde me en wenste me geluk, ze
vertelde dat ze jaloers op me was en, drie,
ze vroeg me om die tunnel te realiseren.
U was het met haar eens?
In mijn eerste week als commissaris heb
ik het tracé van de tunnel gewandeld. Ik
raakte er toen van overtuigd dat de tunnel
landschappelijk op de juiste plek was
gepland. Daarnaast zag ik grote voordelen,
in wat ik noemde het voltooien van de
laatste schakel van de Deltawerken, dat
wil zeggen het combineren van twee
bedrijfsgebieden.
Politiek lag de aanleg van die tunnel nogal gevoelig.
Klopt, gemeente en provincie waren absoluut niet on
speaking terms. De sfeer was totaal gepolariseerd. Toch
zijn we gaan praten. Ik ben naar de burgemeester van
Borssele gegaan, we hebben wat tekeningen gemaakt:
de tunnel iets naar het westen opgeschoven, de natuur
compensatie op de kaart gezet. Ik wist wel, ik als com
missaris beslis niet, dat doet het college, maar het is
achteraf leuk om te zien dat een aantal van die zaken
zijn gerealiseerd. Tja, als commissaris ben je een
soort Don Juan, als je opschept over een overwinning,
kun je de volgende wel vergeten.
Een van de zaken waarvoor ujaar in jaar uit aandacht
heefi gevraagd, is het toenemend belang van Europa.
Dat was hard nodig. Het Europese aspect werd en
wordt volslagen onderbelicht en niet alleen in Zeeland
trouwens. Vergeet niet dat bijna zeventig procent van
de regelgeving die uit Brussel komt, wordt uitgevoerd
door regio's en lokale overheden.
Wordt Brussel belangrijker dan Den Haag?
De EU-regels worden nu vertaald in nationale wetge
ving, maar in Den Haag doen ze alsof ze die regels
zelf bedenken. Nederland werkt, qua attitude, dus niet
erg mee aan dat proces. Sterker, men is tegen. Terwijl
Europa eist dat nationale overheden de regio's gaan
opbouwen, kracht geven om de doodeenvoudige reden
dat zij de regels moeten uitvoeren, knijpt Nederland,
zoals Geelhoed constateerde, als enige land, de regio's
af. Als het aan de Duitse Lander, Vlaanderen, Schotland
en bepaalde Spaanse gebieden zou liggen, dan was
het pleit al beslist: meer macht aan de regio's.
Hoe komt het dat het belang van Europa hier niet
doordringt?
De belangrijkste reden hiervoor is de geleidelijkheid.
Daardoor had men gewoon niet in de gaten dat er zoveel
uit Brussel kwam. Op het gebied van milieu, landbouw,
veiligheid, noem maar op. Hele wetgevingen in feite.
Een voorbeeld. Er is veel te doen geweest rondom de
veiligheid van tunnels. De EU heeft daarom een richt
lijn opgesteld. Via het Comité van de Regio's van de
Europese Unie waarin ik actief ben, konden provincies
invloed uitoefenen op de inhoud ervan. Ik heb daartoe
opgeroepen. Wat denk je? No comment. Tja, dan moet
je over vijf jaar, als die richtlijn wordt afgekondigd, ook
niet mopperen dat je het er niet mee eens bent, zoals
met de Vogelrichtlijn is gebeurd.
Er is u wel eens verweten dat u de Zeeuwse zaak te
weinig in Den Haag behartigt? Heejt dat te maken
met uw Europese affiniteit?
Nee. Maar ik geef toe: een van de nadelen van mijn
functie is, is dat iedereen er een ander beeld van heeft.
Waar de een je om roemt, verguist de ander je. De een
zegt dat je meer naar Den Haag toe moet, de ander wil
juist dat je meer zaken aan de gedeputeerden overlaat.
Diegenen die vinden dat ik meer in Den Haag zou
moeten lobbyen, gaan overigens wel van de vooronder
stelling uit dat wij in Zeeland onze eigen boontjes niet
kunnen doppen.
Maar u kunt toch niet ontkennen dat Zeeland wat betrejt
economische groei achterblijft bij de rest van Nederland?
Het hangt er vanaf welke indicatoren je voor economi-
ii Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5