op verzoek van Verburg de vraag uit de zaal gesteld. In de PZC wijdde ik een beschouwing aan zijn proefschrift. Wat was uw eerste ervaring in Zeeland destijds? Dat ik mijn bagage, de verwachtingen die ik had, ingepakt kon laten. Ik moest zelf mijn weg door Zeeland vinden en dat heb ik gedaan. Nogmaals, wat zocht u in die provincie? De dag nadat mijn benoeming bekend werd gemaakt, loop ik Maij-Weggen tegen het lijf. Ze deed toen drie nieuwe dingen. Ze omhelsde me en wenste me geluk, ze vertelde dat ze jaloers op me was en, drie, ze vroeg me om die tunnel te realiseren. U was het met haar eens? In mijn eerste week als commissaris heb ik het tracé van de tunnel gewandeld. Ik raakte er toen van overtuigd dat de tunnel landschappelijk op de juiste plek was gepland. Daarnaast zag ik grote voordelen, in wat ik noemde het voltooien van de laatste schakel van de Deltawerken, dat wil zeggen het combineren van twee bedrijfsgebieden. Politiek lag de aanleg van die tunnel nogal gevoelig. Klopt, gemeente en provincie waren absoluut niet on speaking terms. De sfeer was totaal gepolariseerd. Toch zijn we gaan praten. Ik ben naar de burgemeester van Borssele gegaan, we hebben wat tekeningen gemaakt: de tunnel iets naar het westen opgeschoven, de natuur compensatie op de kaart gezet. Ik wist wel, ik als com missaris beslis niet, dat doet het college, maar het is achteraf leuk om te zien dat een aantal van die zaken zijn gerealiseerd. Tja, als commissaris ben je een soort Don Juan, als je opschept over een overwinning, kun je de volgende wel vergeten. Een van de zaken waarvoor ujaar in jaar uit aandacht heefi gevraagd, is het toenemend belang van Europa. Dat was hard nodig. Het Europese aspect werd en wordt volslagen onderbelicht en niet alleen in Zeeland trouwens. Vergeet niet dat bijna zeventig procent van de regelgeving die uit Brussel komt, wordt uitgevoerd door regio's en lokale overheden. Wordt Brussel belangrijker dan Den Haag? De EU-regels worden nu vertaald in nationale wetge ving, maar in Den Haag doen ze alsof ze die regels zelf bedenken. Nederland werkt, qua attitude, dus niet erg mee aan dat proces. Sterker, men is tegen. Terwijl Europa eist dat nationale overheden de regio's gaan opbouwen, kracht geven om de doodeenvoudige reden dat zij de regels moeten uitvoeren, knijpt Nederland, zoals Geelhoed constateerde, als enige land, de regio's af. Als het aan de Duitse Lander, Vlaanderen, Schotland en bepaalde Spaanse gebieden zou liggen, dan was het pleit al beslist: meer macht aan de regio's. Hoe komt het dat het belang van Europa hier niet doordringt? De belangrijkste reden hiervoor is de geleidelijkheid. Daardoor had men gewoon niet in de gaten dat er zoveel uit Brussel kwam. Op het gebied van milieu, landbouw, veiligheid, noem maar op. Hele wetgevingen in feite. Een voorbeeld. Er is veel te doen geweest rondom de veiligheid van tunnels. De EU heeft daarom een richt lijn opgesteld. Via het Comité van de Regio's van de Europese Unie waarin ik actief ben, konden provincies invloed uitoefenen op de inhoud ervan. Ik heb daartoe opgeroepen. Wat denk je? No comment. Tja, dan moet je over vijf jaar, als die richtlijn wordt afgekondigd, ook niet mopperen dat je het er niet mee eens bent, zoals met de Vogelrichtlijn is gebeurd. Er is u wel eens verweten dat u de Zeeuwse zaak te weinig in Den Haag behartigt? Heejt dat te maken met uw Europese affiniteit? Nee. Maar ik geef toe: een van de nadelen van mijn functie is, is dat iedereen er een ander beeld van heeft. Waar de een je om roemt, verguist de ander je. De een zegt dat je meer naar Den Haag toe moet, de ander wil juist dat je meer zaken aan de gedeputeerden overlaat. Diegenen die vinden dat ik meer in Den Haag zou moeten lobbyen, gaan overigens wel van de vooronder stelling uit dat wij in Zeeland onze eigen boontjes niet kunnen doppen. Maar u kunt toch niet ontkennen dat Zeeland wat betrejt economische groei achterblijft bij de rest van Nederland? Het hangt er vanaf welke indicatoren je voor economi- ii Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 13