Schets van het Rariteitenkabinet en een impressie van de Wandtapijtenzaal van het nieuwe Zeeuws Museum dat in 2004/2005 zijn deurerp tAfciTe'Ttv sv-T BT: UOrtVfpWf CPS- MAuu.fül De kledingstukken bieden inzicht in het snijpunt tussen de mode en collectieve gedragsnormen. Een broze pijp aarden hoorn werd vijfhonderd jaar geleden gedragen door een pelgrim die na weken reizen langs stoffige paden zijn lippen aan de tuit zette om zijn blijdschap te uiten over de aankomst in de bedevaartsplaats. De hoorn biedt een verhaal van klanken die het historische verhaal begeleiden. Een fraaie tapijtenreeks toont de brandende zoutketen bij Zierikzee, de silhouetten van Antwerpen en Vlissingen en een kleurige Spaanse galei in gevecht met een Zeeuwse boeier. De tapijten brengen het ver haal van de Opstand waarin machtspolitiek en religie nauw met elkaar waren verweven. Tegelijkertijd vertellen ze het verhaal van de Zeeuwse onafhankelijkheidszin. De tapijten werden in opdracht van de Staten van Zeeland gemaakt. Zij gebruikten die om gasten hun perspectief op de vaderlandse geschiedenis te tonen: de Zeeuwen versloegen de Spanjaarden en niet de Hollanders. Elk object roept een wereld op en het is de taak van het museum die wereld in een paar korte schetsen neer te zetten. Waarover spreken beelden, welke vragen kunnen we er bij stellen? Het zijn vragen die alleen in het museum, met het aanschouwen van de objecten zelf, ten volle kunnen worden beantwoord. Collectie en publiek De museumwereld wordt beheerst door een strijd tussen bewaarders en de toonders. De bewaarders geven prio riteit aan de collectie, die zij als uitgangspunt en bron van alle museumactiviteit zien. De toonders leggen de prioriteit bij het publiek dat voor hen de museumactivi teiten legitimeert. In proportie hebben beide kampen gelijk: de aandacht voor het bewaren van de collectie behoort gelijke tred te houden met de aandacht voor haar ontsluiting. De collectie is een grondstof, het publiek een klankbord voor de museale visie. Het museum kan echter alleen leven als het beide als bron, niet als korset voor ideeën beschouwt. Een levend museum staat en valt bij de kracht van het verhaal dat voorwerp, context en publiek met elkaar verbindt. Beeld- en kennisinstituut Het museum vormt een visueel domein met eigen taken waarvan de belangrijkste is inzichten te bieden in een cultuur die buiten het museum niet bestaat. Als kennisinstituut moet het museum vragen stellen die uit de eigen collectie of expertise voortkomen, bij voorbeeld naar de relatie tussen materiaal, plaats en boodschap in specifieke werken of naar de verwant- 14 Zeeuws Tiidschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 16