Deze zomer exposeert Regine Schumann (Duitsland, 1961) haar schilderkunst in de Watertoren in Vlissingen, een Zeeuws expositie centrum voor hedendaagse kunst. Haar galerie houder, jan De Nijs van In Situ (Aalst, B) selecteerde daarvoor een aantal bestaande werken. 'Gelukkig', zegt ze, 'want ik wist niet hoe ik de installatie die ik daar in 1996 heb gemaakt, kon overtreffen.' Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met haar aangebo ren gevoel voor ruimten, dimensies en hoe je atmosferen creëert met kleur. Een installatie beden ken voor een ruimte is een eenmalige oefening. Verblindende Hcikelarbeiten (haakwerk), magische paperworks (werken op papier), kleurcomposities met perspexplaten, tapijten en 'zwevende' ruimte lijke werken, ze zijn allemaal te zien in Vlissingen. Daphne Pappers Deze schilder heeft een wel heel brede opvatting van schilderkunst. Zij verleidt en choqueert met kleur en licht, black light wel te verstaan, bekend uit het nacht clubcircuit. Haar kleurvelden omvatten hele zalen en trekken je mee als in een wervelwind van begin tot einde, door de keuze van de vormen, de reflecties en de beweging. Zodra de dag overgaat in de avond, gaat het licht aan en verschijnt er een nieuwe omgeving. De pigmenten in de haakwerken, de perspexplaten, de tapijten en de gespannen doeken van bikinistof gedra gen zich dan anders. Sommige motieven worden nu pas zichtbaar, andere delen worden zachter of lichten fel op. Het zien van werk van de Amerikaanse lichtkun stenaar Dan Flavin veroorzaakte lang geleden een denkproces bij Schumann over de gebruiksmogelijk heden van kunstlicht, omdat hij erin slaagde atmosfe ren te scheppen met tl-buizen. Voor haar is kleur het uitgangspunt, ze voegt daar vorm en licht aan toe. Ze ziet zichzelf nog steeds als schilder, hoewel ze door tentoonstellingsmakers geregeld wordt geclassi ficeerd als lichtkunstenaar - laatst nog ontving ze een 19 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 21