Farbfenster II, 1999, fluorescerende perspexplaten, black light, 338 x 83 cm, vijfdelig, elk 168 x 4 x 2 cm. Opdracht voor
Converium, Keulen. Foto: Eberhard Weible, Keulen.
uitnodiging van Jan Hoet voor een expositie in het SMAK
(Stedelijk Museum voor Actuele Kunst) in Gent want
hij had haar werk Lollipop gezien.
Kleurangst
Lollipop ziet er vrolijk uit en de titel doet willekeurig
aan het Amerika van de fifties en sixties denken. In
Schumanns praktijk ervaart zij ook de andere kant.
'Denk maar aan het grote schilderij Who's afraid of
red, yellow and blue van Barnett Newman dat in het
Stedelijk Museum Amsterdam zelfs werd verminkt
door een vandaal. Het komt voor dat Schumanns
werk als te agressief wordt ervaren waardoor ze soms
een opdracht misloopt. 'Het is waar', zegt ze, 'als het
kleurveld groter is dan levensgroot, dan worden men
sen bang.' Toch blijft ze die fluorescerende kleuren
gebruiken, zij vindt dat ze goed samengaan en het
black light zorgt voor een extra dimensie.
Wanneer ze om zich heen kijkt, ziet ze zoveel
slechte smaak in architectuur, zoveel imitatie, dat ze
zich erop toelegt heldere en slimme oplossingen te
bedenken voor ruimtes. Toen een ondernemer haar
een opdracht wilde geven en bleek dat hij alleen een
uitvoerder zocht voor een idee dat hem al helder voor
ogen stond, heeft ze geweigerd, voor het eerst. 'Het is
moeilijk iets te verkopen dat nog niet bestaat, mensen
moeten mij vertrouwen op basis van wat ze van me
kennen. Ik kan alleen schetsen maken en monsters
laten zien van de materialen die ik wil gebruiken, de
koper moet afwachten tot het werk klaar is voor hij
zijn mening kan vormen.' Dat is het avontuur waar de
opdrachtgever in mee moet gaan.
It's a kind of magic
Eerst is er kleur in haar hoofd. Dat creatieve proces
gaat vanzelf. Regine Schumann is in staat dimensies
in ruimten te voelen zonder er geweest te zijn.
Bouwtekeningen zijn dan Schumanns enige informa
tie. Onlangs heeft ze zo'n 'blinde' opdracht afgerond
voor particulieren in Lissabon. Ze gaat binnenkort het
resultaat bekijken. De vormen waarin de kleuren wor
den 'gegoten', komen tot stand tijdens een mentaal
proces. Door met vormen te spelen en uit te proberen
hoe ze werken.
De installaties vangen de bezoeker in een magisch
samenspel van kleuren, vormen en licht. Het lijkt
21 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5