Farbfenster II, 1999, fluorescerende perspexplaten, black light, 338 x 83 cm, vijfdelig, elk 168 x 4 x 2 cm. Opdracht voor Converium, Keulen. Foto: Eberhard Weible, Keulen. uitnodiging van Jan Hoet voor een expositie in het SMAK (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst) in Gent want hij had haar werk Lollipop gezien. Kleurangst Lollipop ziet er vrolijk uit en de titel doet willekeurig aan het Amerika van de fifties en sixties denken. In Schumanns praktijk ervaart zij ook de andere kant. 'Denk maar aan het grote schilderij Who's afraid of red, yellow and blue van Barnett Newman dat in het Stedelijk Museum Amsterdam zelfs werd verminkt door een vandaal. Het komt voor dat Schumanns werk als te agressief wordt ervaren waardoor ze soms een opdracht misloopt. 'Het is waar', zegt ze, 'als het kleurveld groter is dan levensgroot, dan worden men sen bang.' Toch blijft ze die fluorescerende kleuren gebruiken, zij vindt dat ze goed samengaan en het black light zorgt voor een extra dimensie. Wanneer ze om zich heen kijkt, ziet ze zoveel slechte smaak in architectuur, zoveel imitatie, dat ze zich erop toelegt heldere en slimme oplossingen te bedenken voor ruimtes. Toen een ondernemer haar een opdracht wilde geven en bleek dat hij alleen een uitvoerder zocht voor een idee dat hem al helder voor ogen stond, heeft ze geweigerd, voor het eerst. 'Het is moeilijk iets te verkopen dat nog niet bestaat, mensen moeten mij vertrouwen op basis van wat ze van me kennen. Ik kan alleen schetsen maken en monsters laten zien van de materialen die ik wil gebruiken, de koper moet afwachten tot het werk klaar is voor hij zijn mening kan vormen.' Dat is het avontuur waar de opdrachtgever in mee moet gaan. It's a kind of magic Eerst is er kleur in haar hoofd. Dat creatieve proces gaat vanzelf. Regine Schumann is in staat dimensies in ruimten te voelen zonder er geweest te zijn. Bouwtekeningen zijn dan Schumanns enige informa tie. Onlangs heeft ze zo'n 'blinde' opdracht afgerond voor particulieren in Lissabon. Ze gaat binnenkort het resultaat bekijken. De vormen waarin de kleuren wor den 'gegoten', komen tot stand tijdens een mentaal proces. Door met vormen te spelen en uit te proberen hoe ze werken. De installaties vangen de bezoeker in een magisch samenspel van kleuren, vormen en licht. Het lijkt 21 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 23