Otto van Rees, Bordurende vrouw, 1906, olieverf op
doek, part. coll. Foto Hans Westerink.
al gauw geïntroduceerd in literaire en kunstkringen.
In november 1915 exposeerden zij, samen met Van
Rees' vrouw Adya van Rees-Dutilh, in de beroemde
Moderne Galerie van Hans Tanner. Hun experimente
le werken en collages - de affiche alleen al, die als ont
werp ook op de tentoonstelling is te zien - zorgden
voor veel commotie. Enkele maanden later ontstond
in Zürich Dada, de internationale beweging in litera
tuur en beeldende kunst die door middel van voor
drachten en tentoonstellingen wilde afrekenen met de
onwaarachtigheid en leegheid van wat men beschaving
noemde. Hans Arp, zijn vrouw Sophie Arp-Tauber en
Otto van Rees waren erbij; zij zouden ook in Ascona
Dada-avonden organiseren.
Eind 1915 of begin 1916 begonnen Van Rees en
Arp aan muurschilderingen in de Pestalozzi-school in
Zürich, waarvan Coray directeur was. Van Rees werkte
naar een of meer voorstudies, in het Singer Museum
is een studie uit 1915 tentoongesteld. Dada beschouwde
de muurschilderingen van het begin af als incunabelen
van haar beweging. Toen de schilderingen eind 1918
of begin 1919 op instigatie van Coray's opvolger met
een kalklaag overgeschilderd werden, was het protest
dan ook hevig. Pas in 1975/1976 werden zij weer
blootgelegd en gerestaureerd en nu worden de fres
co's algemeen erkend als de eerste openbare abstracte
schilderingen in Zwitserland. Welke weg heeft Van
Rees van Laren en Domburg naar Ascona en Zürich
afgelegd en hoe is het hem en zijn werk daarna ver
gaan?
Otto van Rees
Otto van Rees was de zoon van Jacob van Rees, hoog
leraar histologie aan de Universiteit van Amsterdam,
die in 1899 de Kolonie van de Internationale Broeder
schap van Christen-anarchisten in Blaricum had
27 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5