Otto van Rees, Bordurende vrouw, 1906, olieverf op doek, part. coll. Foto Hans Westerink. al gauw geïntroduceerd in literaire en kunstkringen. In november 1915 exposeerden zij, samen met Van Rees' vrouw Adya van Rees-Dutilh, in de beroemde Moderne Galerie van Hans Tanner. Hun experimente le werken en collages - de affiche alleen al, die als ont werp ook op de tentoonstelling is te zien - zorgden voor veel commotie. Enkele maanden later ontstond in Zürich Dada, de internationale beweging in litera tuur en beeldende kunst die door middel van voor drachten en tentoonstellingen wilde afrekenen met de onwaarachtigheid en leegheid van wat men beschaving noemde. Hans Arp, zijn vrouw Sophie Arp-Tauber en Otto van Rees waren erbij; zij zouden ook in Ascona Dada-avonden organiseren. Eind 1915 of begin 1916 begonnen Van Rees en Arp aan muurschilderingen in de Pestalozzi-school in Zürich, waarvan Coray directeur was. Van Rees werkte naar een of meer voorstudies, in het Singer Museum is een studie uit 1915 tentoongesteld. Dada beschouwde de muurschilderingen van het begin af als incunabelen van haar beweging. Toen de schilderingen eind 1918 of begin 1919 op instigatie van Coray's opvolger met een kalklaag overgeschilderd werden, was het protest dan ook hevig. Pas in 1975/1976 werden zij weer blootgelegd en gerestaureerd en nu worden de fres co's algemeen erkend als de eerste openbare abstracte schilderingen in Zwitserland. Welke weg heeft Van Rees van Laren en Domburg naar Ascona en Zürich afgelegd en hoe is het hem en zijn werk daarna ver gaan? Otto van Rees Otto van Rees was de zoon van Jacob van Rees, hoog leraar histologie aan de Universiteit van Amsterdam, die in 1899 de Kolonie van de Internationale Broeder schap van Christen-anarchisten in Blaricum had 27 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 29