Domburg, 1922.V.I.n.r. vooraan Jacob van Rees, Anne-Marie van der Meer de Walcheren, Jean-Luc en Magda,
achteraan Adya, Christine en Pieter van der Meer de Walcheren, een onbekende, helemaal rechts mogelijk
Charley Toorop. Foto gemaakt door Otto van Rees. Foto copyright Van Rees Stichting.
opgevatte visies'. Dat elan was, na een korte abstracte
en kubistische opleving in Parijs rond 1928, voorbij.
Otto bewoog zich in Utrecht voornamelijk in katholieke
kringen, in zijn werk richtte hij zich vooral op religi
euze voorstellingen en portretten. Hij kreeg nog een
enkele opdracht voor muurschilderingen en was als
vormgever betrokken bij het tijdschrift De Gemeenschap.
Maandschrift voor katholieke reconstructie en later - zon
der de ideologie ervan te delen - bij het fascistische
maandblad De Nieuwe Gemeenschap van zijn schoon
zoon. Van eind jaren dertig tot 1951 woonde Van Rees
samen met de kunstenares Manna Smitt, daarna
voegde Adya zich weer bij hem. Enkele reizen naar
Joegoslavië en Griekenland in 1953 en 1955 leken zijn
werk nieuwe kracht te geven, maar die opbloei werd
in de knop gebroken door zijn overlijden in 1957 na
een verkeersongeval.
Verkenner van het modernisme
Eind 1998 maakte het Singer Museum zijn plannen
voor een expositie van werken van Otto van Rees met
een begeleidende publicatie bekend. Ruim twee jaar
later dan de bedoeling was, is de tentoonstelling een
feit; de aan Van Rees gewijde monografie verschijnt
over enkele maanden bij Waanders Uitgevers. Zolang
moet men het doen met de bestaande literatuur - zie onder
meer Zeeuws Tijdschrift 48 (1998) 4, pp. 27-42 - en een
bulletin van het Singer Museum, dat een beknopt en
helder overzicht van leven en werk van Van Rees
geeft.
In samenwerking met de Van Rees Stichting
werden zo'n 100 schilderijen en werken op papier
bijeengebracht. In het sfeervolle museum zijn zij
over zes zalen verdeeld. Van Rees' ontwikkeling als
verkenner van het modernisme is goed te volgen.
Onder de geëxposeerde schilderijen, tekeningen,
linosnedes en collages bevinden zich topwerken. Toch
lijkt er een zekere matheid over de tentoonstelling te
hangen. Is het de belichting, of misschien Van Rees'
bescheidenheid die in de werken doorstraalt? Of zou
den de werken, die veelal uit particulier en familiebezit
afkomstig zijn, een schoonmaakbeurt nodig hebben?
Hoe het ook zij, als overzichtstentoonstelling ver
dient de met zorg gemaakte presentatie alle lof.
De tentoonstelling 'Otto van Rees (1884 -1957), verkenner van
het modernisme' was van 31 januari tot en met 27 april 2003 te
zien in het Singer Museum in Laren.
31 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5