Domburg, 1922.V.I.n.r. vooraan Jacob van Rees, Anne-Marie van der Meer de Walcheren, Jean-Luc en Magda, achteraan Adya, Christine en Pieter van der Meer de Walcheren, een onbekende, helemaal rechts mogelijk Charley Toorop. Foto gemaakt door Otto van Rees. Foto copyright Van Rees Stichting. opgevatte visies'. Dat elan was, na een korte abstracte en kubistische opleving in Parijs rond 1928, voorbij. Otto bewoog zich in Utrecht voornamelijk in katholieke kringen, in zijn werk richtte hij zich vooral op religi euze voorstellingen en portretten. Hij kreeg nog een enkele opdracht voor muurschilderingen en was als vormgever betrokken bij het tijdschrift De Gemeenschap. Maandschrift voor katholieke reconstructie en later - zon der de ideologie ervan te delen - bij het fascistische maandblad De Nieuwe Gemeenschap van zijn schoon zoon. Van eind jaren dertig tot 1951 woonde Van Rees samen met de kunstenares Manna Smitt, daarna voegde Adya zich weer bij hem. Enkele reizen naar Joegoslavië en Griekenland in 1953 en 1955 leken zijn werk nieuwe kracht te geven, maar die opbloei werd in de knop gebroken door zijn overlijden in 1957 na een verkeersongeval. Verkenner van het modernisme Eind 1998 maakte het Singer Museum zijn plannen voor een expositie van werken van Otto van Rees met een begeleidende publicatie bekend. Ruim twee jaar later dan de bedoeling was, is de tentoonstelling een feit; de aan Van Rees gewijde monografie verschijnt over enkele maanden bij Waanders Uitgevers. Zolang moet men het doen met de bestaande literatuur - zie onder meer Zeeuws Tijdschrift 48 (1998) 4, pp. 27-42 - en een bulletin van het Singer Museum, dat een beknopt en helder overzicht van leven en werk van Van Rees geeft. In samenwerking met de Van Rees Stichting werden zo'n 100 schilderijen en werken op papier bijeengebracht. In het sfeervolle museum zijn zij over zes zalen verdeeld. Van Rees' ontwikkeling als verkenner van het modernisme is goed te volgen. Onder de geëxposeerde schilderijen, tekeningen, linosnedes en collages bevinden zich topwerken. Toch lijkt er een zekere matheid over de tentoonstelling te hangen. Is het de belichting, of misschien Van Rees' bescheidenheid die in de werken doorstraalt? Of zou den de werken, die veelal uit particulier en familiebezit afkomstig zijn, een schoonmaakbeurt nodig hebben? Hoe het ook zij, als overzichtstentoonstelling ver dient de met zorg gemaakte presentatie alle lof. De tentoonstelling 'Otto van Rees (1884 -1957), verkenner van het modernisme' was van 31 januari tot en met 27 april 2003 te zien in het Singer Museum in Laren. 31 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 33