■••V
gaat Douwe Eisenga doen, wat is zijn positie? Op dat
soort vragen moest ik een antwoord vinden. Dat is
niet eenvoudig in het hedendaagse muzikale slagveld
met die enorme hoeveelheid stijlen die tegenwoordig
allemaal tegelijkertijd mogen bestaan.'
En er is uiteraard de praktische kant. Een compo
nist moet werken om zijn geld te verdienen. 'Nou en of,
zegt hij. Hoe kom je aan opdrachten, hoe bouw je het
hier op, hoe krijg je een netwerk? Dat is minstens zo
belangrijk. Ik ben bijna de helft van mijn tijd kwijt aan
het zoeken naar mogelijkheden voor werk, naar opdrach
ten, naar aanleidingen. Het heeft trouwens ongeveer
twee jaar geduurd voordat ik weer op weg was als
componist. Maar, Zeeland is een kleine wereld waar je
verbazingwekkend snel ingeburgerd raakt.' Het muziek-
klimaat in deze provincie is niet bijzonder rijk, dat is
een understatement. 'Wat hier ontbreekt is een ensem
ble dat zich specifiek bezig houdt met hedendaagse
muziek en daardoor is er geen actieve hedendaagse
muziekbeoefening. Daarvoor moet je het buiten de
provincie zoeken. Van de bestaande muziekgezel
schappen zijn sommige heel actief zoals het Zeeuws
Orkest en het Middelburgs Kamerkoor. Ze doen alle
maal hun ding en doen dat vaak heel goed. Toch
neemt hedendaagse muziek bij hen een hele kleine
plaats in. Nieuwe Muziek Zeeland is het enige podi
um daarvoor in de provincie. Ik vind het waanzinnig
belangrijk dat het er is, anders zou het aanbod in
Zeeland wel heel erg eenzijdig zijn. Nieuwe Muziek
heeft een heel afwisselend en interessant programma,
van gamelanmuziek tot zang van Tibetaanse monniken
en van jazz tot minimal music. Bij heel veel mensen
ontbreekt helaas het besef dat de hedendaagse muziek
al 20 jaar aan het kenteren is en lang niet meer zo
onbegrijpelijk en ontoegankelijk is als algemeen aan
genomen wordt.'
Ik ben geen innovatiecentrum
Douwe Eisenga is een hedendaagse componist in de
letterlijke betekenis van het woord. Net als veel van
39 Zeeuws Tiidschri ft 2003/4-5