hij zag. Het zijn treffende momentopnamen van de gevolgen van de watersnoodramp. Het zijn vooral zijn poëtische teksten die Douwe Eisenga het kader geven voor zijn muziekcomposities. 'De combinatie van betrok kenheid en afstand in dat werk, sprak me zeer aan. Ik wilde met zijn teksten en die van Vasili Zjoekovski, Savonarola en Thomas van Celano muzikale lijnen uitzetten die in de compositie uiteindelijk op elkaar ingrijpen. De tekst bepaalde de vorm: een stuk in negen delen. De tekst bepaalde ook de lengte van de delen en de sfeer ervan: verstild, berustend, melancho lisch of woedend. En daarna begon het ambachtelijk deel van mijn werk: hoe krijg ik mijn basisidee van de muziek en de onregelmatigheid van de teksten zo bij elkaar dat er een coherent geheel uitkomt? Dat is toch een puzzel die uiteindelijk wordt opgelost, hoe dat precies in zijn werk gaat, kan ik niet zeggen.' Het resulteert in Requiemigjj, zijn grootste werk tot nu toe, een omvangrijke productie met medewerking van Het Zeeuws Orkest onder leiding van Joan Berkhemer, het Zeeuws Philharmonisch Koor en de alt Simone Veder. Zeeland Nazomer Festival (ZNF) verzorgt de productie. Het Requiem wordt eind januari, begin februari 2003 zeven keer uitgevoerd in Middelburg, Zierikzee, Goes, Zevenbergen, Terneuzen, Rotterdam en Vlissingen. De reacties zijn overweldigend. NRC-Handelsblad vermeldt de première prominent op de voorpagina en op de kunst pagina staat een lovende recensie. In alle regionale en landelijke dagbladen staan reportages en goede kritieken. Radio en tv besteden ruim aandacht aan zijn werk, zijn voorlopige magnum opus. Mooie opnamen Van de uitvoeringen in Vlissingen en Goes worden opnamen gemaakt waarvan in Studio Reimerswaal in Kruiningen een cd wordt geproduceerd. Net als eerder bij de repetities en de uitvoeringen is de componist ook nauw betrokken bij het totstandkomen van de cd. 'Dat vind ik vrij normaal. Dat hoort ook bij mijn vak. Zo'n orkest heeft een beperkte tijd om zich dat stuk eigen te maken; het is voor iedereen nieuw. De com ponist kan natuurlijk zeggen: ik kom de laatste twee repetities wel. Maar je kan ook zeggen: laat ik er vanaf het begin zijn, kun je meteen de fouten uit de partijen halen en als het nodig is ingrijpen. Dat moet je uiter aard wel een beetje tactisch doen zodat je de verschil lende partijen in een bak krijgt. Met de afwerking van de cd is het idem dito. Dat hoort evenzeer bij mijn vak. Uiteindelijk ben ik degene die een bepaald klankbeeld voor ogen heeft; zo zou ik het idealiter willen hebben. Het is bovendien een live opname die ongelooflijk goed is opgenomen [door LAC Sound: Lex Amrein, Walter Calbo en Jakko van der Heijden] en die hebben we in de studio zo proberen te mixen dat het zo goed mogelijk klinkt. Zo'n cd zie ik als mijn product. We zijn bezig de cd landelijk uit te brengen. Het kost vreselijk veel tijd en is erg lastig. Platenmaatschappijen tonen zich geïnteresseerd maar als het puntje bij paaltje komt willen ze er geen cent in steken. Uiteindelijk is de cd uitgebracht door ZNF en te koop in enkele Zeeuwse winkels. In Zwolle of Maastricht kun je de cd nog niet kopen. Dat is jammer en dat moet veranderen.' Composities Pianoconcert in opdracht van Stichting Nieuwe Muziek Zeeland, 2003. Muziek bij Momo en de tijdsspaarders voor ensemble, koor en solisten in opdracht van de Stichting Het Ei, 2003 Cantus voor sopraan, altus, 2 vedels, luit, theophilus-orgel en percus sie in opdracht van Stichting Prime, 2003 Requiem 1953, voor koor, alt en orkest in opdracht van het Zeeland Nazomer Festival, 2003 Kabaal, kameropera voor tenor, bariton en slagwerker in opdracht van Zeeland Nazomerfestival, 2001. Crowing worm, stabbing his back-part slowly into the blues, unawa re that its head is already poisened voor piano in opdracht van Marcel Worms, 2001. Dies Irae voor koor en tape, studioproductie, 2001. The efforts of Ottaviano dei Petrucci da Fossombrone voor piano en tape in opdracht van beeldend kunstenaar Hans Overvliet, 2001. Rivus, versie voor pianokwintet in opdracht van Centrum Nieuwe Muziek, Middelburg, 2001. Muziek bij Oliver Twist voor ensemble, vocale solisten en koor in opdracht van Zeeuws Centrum voor Amateurkunst, Stadsschouwburg Middelburg en Scoop, 2000. Rivus II voor piano, première in Centrum Nieuwe Muziek, Middelburg, 1999. Rivus voor saxofoonkwartet en piano, première in Doopsgezinde Kerk Groningen, 1996. Jelinek-variaties voor piano a quatre mains, première in Centrum Nieuwe Muziek, Middelburg, 1995. For you have delivered my soul voor symfonieorkest in opdracht van Kunstcentrum Groningen, 1995. Een naam voor de stilte voor koor, spreekstem en slagwerkensem ble, première in de Adventskerk in Assen, 1994. Deksels voor symfonieorkest, 1994. Trio voor altviool, cello en klarinet, première in Cultuurcentrum d'Oosterpoort Groningen, 1993. Cd 's Rien Balkenende, Rivus II (eigen beheer uitgave) Marcel Worms, More new blues for piano, NM Extra 98201 (Growing worm....) Kabaal, kameropera over Michiel de Ruyter, DEMP 1 (eigen beheer uitgave) Requiem 1953, Het Zeeuws Orkest en Zeeuws Philharmonisch Koor, ZNF 2003-1 41 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 43