hij zag. Het zijn treffende momentopnamen van de
gevolgen van de watersnoodramp. Het zijn vooral zijn
poëtische teksten die Douwe Eisenga het kader geven
voor zijn muziekcomposities. 'De combinatie van betrok
kenheid en afstand in dat werk, sprak me zeer aan. Ik
wilde met zijn teksten en die van Vasili Zjoekovski,
Savonarola en Thomas van Celano muzikale lijnen
uitzetten die in de compositie uiteindelijk op elkaar
ingrijpen. De tekst bepaalde de vorm: een stuk in
negen delen. De tekst bepaalde ook de lengte van de
delen en de sfeer ervan: verstild, berustend, melancho
lisch of woedend. En daarna begon het ambachtelijk
deel van mijn werk: hoe krijg ik mijn basisidee van de
muziek en de onregelmatigheid van de teksten zo bij
elkaar dat er een coherent geheel uitkomt? Dat is toch
een puzzel die uiteindelijk wordt opgelost, hoe dat
precies in zijn werk gaat, kan ik niet zeggen.'
Het resulteert in Requiemigjj, zijn grootste werk tot
nu toe, een omvangrijke productie met medewerking van
Het Zeeuws Orkest onder leiding van Joan Berkhemer,
het Zeeuws Philharmonisch Koor en de alt Simone Veder.
Zeeland Nazomer Festival (ZNF) verzorgt de productie.
Het Requiem wordt eind januari, begin februari 2003
zeven keer uitgevoerd in Middelburg, Zierikzee, Goes,
Zevenbergen, Terneuzen, Rotterdam en Vlissingen. De
reacties zijn overweldigend. NRC-Handelsblad vermeldt
de première prominent op de voorpagina en op de kunst
pagina staat een lovende recensie. In alle regionale en
landelijke dagbladen staan reportages en goede kritieken.
Radio en tv besteden ruim aandacht aan zijn werk,
zijn voorlopige magnum opus.
Mooie opnamen
Van de uitvoeringen in Vlissingen en Goes worden
opnamen gemaakt waarvan in Studio Reimerswaal in
Kruiningen een cd wordt geproduceerd. Net als eerder
bij de repetities en de uitvoeringen is de componist
ook nauw betrokken bij het totstandkomen van de cd.
'Dat vind ik vrij normaal. Dat hoort ook bij mijn vak.
Zo'n orkest heeft een beperkte tijd om zich dat stuk
eigen te maken; het is voor iedereen nieuw. De com
ponist kan natuurlijk zeggen: ik kom de laatste twee
repetities wel. Maar je kan ook zeggen: laat ik er vanaf
het begin zijn, kun je meteen de fouten uit de partijen
halen en als het nodig is ingrijpen. Dat moet je uiter
aard wel een beetje tactisch doen zodat je de verschil
lende partijen in een bak krijgt. Met de afwerking van
de cd is het idem dito. Dat hoort evenzeer bij mijn vak.
Uiteindelijk ben ik degene die een bepaald klankbeeld
voor ogen heeft; zo zou ik het idealiter willen hebben.
Het is bovendien een live opname die ongelooflijk goed
is opgenomen [door LAC Sound: Lex Amrein, Walter
Calbo en Jakko van der Heijden] en die hebben we in
de studio zo proberen te mixen dat het zo goed mogelijk
klinkt. Zo'n cd zie ik als mijn product. We zijn bezig de
cd landelijk uit te brengen. Het kost vreselijk veel tijd
en is erg lastig. Platenmaatschappijen tonen zich
geïnteresseerd maar als het puntje bij paaltje komt
willen ze er geen cent in steken. Uiteindelijk is de cd
uitgebracht door ZNF en te koop in enkele Zeeuwse
winkels. In Zwolle of Maastricht kun je de cd nog niet
kopen. Dat is jammer en dat moet veranderen.'
Composities
Pianoconcert in opdracht van Stichting Nieuwe Muziek Zeeland,
2003.
Muziek bij Momo en de tijdsspaarders voor ensemble, koor en
solisten in opdracht van de Stichting Het Ei, 2003
Cantus voor sopraan, altus, 2 vedels, luit, theophilus-orgel en percus
sie in opdracht van Stichting Prime, 2003
Requiem 1953, voor koor, alt en orkest in opdracht van het
Zeeland Nazomer Festival, 2003
Kabaal, kameropera voor tenor, bariton en slagwerker in
opdracht van Zeeland Nazomerfestival, 2001.
Crowing worm, stabbing his back-part slowly into the blues, unawa
re that its head is already poisened voor piano in opdracht van
Marcel Worms, 2001.
Dies Irae voor koor en tape, studioproductie, 2001.
The efforts of Ottaviano dei Petrucci da Fossombrone voor piano en
tape in opdracht van beeldend kunstenaar Hans Overvliet, 2001.
Rivus, versie voor pianokwintet in opdracht van Centrum
Nieuwe Muziek, Middelburg, 2001.
Muziek bij Oliver Twist voor ensemble, vocale solisten en koor in
opdracht van Zeeuws Centrum voor Amateurkunst,
Stadsschouwburg Middelburg en Scoop, 2000.
Rivus II voor piano, première in Centrum Nieuwe Muziek,
Middelburg, 1999.
Rivus voor saxofoonkwartet en piano, première in Doopsgezinde
Kerk Groningen, 1996.
Jelinek-variaties voor piano a quatre mains, première in Centrum
Nieuwe Muziek, Middelburg, 1995.
For you have delivered my soul voor symfonieorkest in opdracht
van Kunstcentrum Groningen, 1995.
Een naam voor de stilte voor koor, spreekstem en slagwerkensem
ble, première in de Adventskerk in Assen, 1994.
Deksels voor symfonieorkest, 1994.
Trio voor altviool, cello en klarinet, première in Cultuurcentrum
d'Oosterpoort Groningen, 1993.
Cd 's
Rien Balkenende, Rivus II (eigen beheer uitgave)
Marcel Worms, More new blues for piano, NM Extra 98201
(Growing worm....)
Kabaal, kameropera over Michiel de Ruyter, DEMP 1 (eigen beheer
uitgave)
Requiem 1953, Het Zeeuws Orkest en Zeeuws Philharmonisch Koor,
ZNF 2003-1
41 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5