Herinnering en verbeelding Cor Gout (teksten), Ronald Cornelissen (illustra ties), zee/land. SlibreeksGROOT nr. 103 (Middelburg: Stichting Kunstuitleen Zeeland, 2002); 43 blz., ISBN 90-6354-107-4, abonnement op 4 deeltjes ff 24,- (ook los verkrijgbaar). Ad Zuiderent (samenst. en ink), Na de watersnood. Schrijvers en dichters en de Ramp van 2953 (Amsterdam: Em. Querido's Uitgeverij, 2003). 352 blz., ISBN 90 214 8977 5, ff 17,95. Robert de Haan, Zeeuwse dageraad; een cyclus (Zeist 2003). Verkrijgbaar door overmaking van ff 6,65 op postrekening 25036 van R.A. de Haan te Zeist (inclu sief porto). Het is een allegaartje, afl. 103 van de Slibreeks, nu SlibreeksGROOT geheten wegens het handiger for maat. Het boekje bevat schetsen, fragmenten, (erg) korte verhalen, gedichten, liedteksten en rijmpjes in verschillende corpsgroottes (waarom toch?) van auteur Cor Gout. De bijbehorende tekeningen van Ronald Cornelissen zijn nogal schatplichtig aan de underg- roundtraditie; niet verwonderlijk bij iemand voor wie blijkens de flaptekst 'collages, comics, cartoons, fanzi nes, performances, installaties, noise en psychedelica' altijd een bron van inspiratie zijn geweest. Bij één van die tekeningen, voorstellende een corpulente vlo op een vrouwenborst, lezen we: 'Knijp, krab, knabbel, kriebel Knibbel, beste vriend O nee, kieskeurig ben ik niet' (blz. 37). Dat laatste geldt ook zeker voor auteur Cor Gout. In zijn ruime tolerantie voor eigen voortbrengsels lijkt hij wel wat op J.C. van Schagen. De verschillende stukken van Gouts bundel zijn naar mijn smaak nét iets te uiteenlopend van invalshoek, teneur en kwaliteit. De korte verhalen moeten het vaak doen zonder plotje of duidelijke pointe, en dat is niet bevorderlijk voor de fascinatie van de lezer. In het concept van de Slibreeks is de magazijnach tige aanpak van zee/land niet nieuw. Al eerder ver schenen dergelijke verzamelingen van los goed - al in het begin eigenlijk, zoals de verzameling anekdoten en aforismen *Zie aldaar van schrijver en antiquaar Hans van Straten (nr. 6, 1978). Cor Gout, begonnen als student letteren en filosofie en 'geëindigd' als auteur en zanger van de band Trespassers W, weet ondanks alle bezwaren toch aardige, subjectieve inkijkjes te geven in het Middelburgse stadsleven van decennia terug, met zijn voetbalhelden, rock and roll, 'zeven Ambonnezen' [sic] en 'Pssst!' sissende, enige hoer. Zijn melding dat hij er als niet-Zeeuw niet in slaagde geaccepteerd te worden door zijn medeleerlin gen, die met duimendilc dédain voor de 'provincie' in het verhaal 'De Schepping' worden afgeschilderd als karikaturen in terlenka, lijkt mij schromelijk overdre ven of een pietsje eigen schuld, gezien de eigen erva ringen als nieuwkomer op diezelfde school (1963) met een afwijkend, Zeeuws-Vlaams dialect. Dat oude - en dode - rockers als Gene Vincent en Vince Taylor ter sprake komen in zee/ land (blz. 8) maakt weer veel goed: de laatste een genie van de overdrijving en mateloosheid, die in onze dagen onmiddellijk tot de categorie 'camp' zou zijn gepromoveerd. Blijvende invloed van de Ramp Ook Na de watersnood van Ad Zuiderent is noodzake lijkerwijs een hybridisch boek, gevuld met persoonlij ke verhalen, visies, verbeeldingen van de Ramp en zijn gevolgen van tientallen schrijvers en dichters. Het boek bevat proza en poëzie van onder andere J.J. Voskuil, Anna Enquist, Dirk Ayelt Kooiman, Adriaan van Dis, Charlotte Mutsaers, Nicolette Smabers, Hans Warren, Harry Mulisch, Jan de Hartog, Wim Hofman, Ed. Hoornik, Heieen Verburg, Johan Doesburg, Ed 55 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 57