Herinnering en verbeelding
Cor Gout (teksten), Ronald Cornelissen (illustra
ties), zee/land. SlibreeksGROOT nr. 103 (Middelburg:
Stichting Kunstuitleen Zeeland, 2002); 43 blz., ISBN
90-6354-107-4, abonnement op 4 deeltjes ff 24,- (ook
los verkrijgbaar).
Ad Zuiderent (samenst. en ink), Na de watersnood.
Schrijvers en dichters en de Ramp van 2953 (Amsterdam:
Em. Querido's Uitgeverij, 2003). 352 blz., ISBN 90
214 8977 5, ff 17,95.
Robert de Haan, Zeeuwse dageraad; een cyclus (Zeist
2003). Verkrijgbaar door overmaking van ff 6,65 op
postrekening 25036 van R.A. de Haan te Zeist (inclu
sief porto).
Het is een allegaartje, afl. 103 van de Slibreeks, nu
SlibreeksGROOT geheten wegens het handiger for
maat. Het boekje bevat schetsen, fragmenten, (erg)
korte verhalen, gedichten, liedteksten en rijmpjes in
verschillende corpsgroottes (waarom toch?) van auteur
Cor Gout. De bijbehorende tekeningen van Ronald
Cornelissen zijn nogal schatplichtig aan de underg-
roundtraditie; niet verwonderlijk bij iemand voor wie
blijkens de flaptekst 'collages, comics, cartoons, fanzi
nes, performances, installaties, noise en psychedelica'
altijd een bron van inspiratie zijn geweest. Bij één van
die tekeningen, voorstellende een corpulente vlo op
een vrouwenborst, lezen we: 'Knijp, krab, knabbel,
kriebel Knibbel, beste vriend O nee, kieskeurig ben
ik niet' (blz. 37). Dat laatste geldt ook zeker voor
auteur Cor Gout. In zijn ruime tolerantie voor eigen
voortbrengsels lijkt hij wel wat op J.C. van Schagen.
De verschillende stukken van Gouts bundel zijn naar
mijn smaak nét iets te uiteenlopend van invalshoek,
teneur en kwaliteit. De korte verhalen moeten het
vaak doen zonder plotje of duidelijke pointe, en dat is
niet bevorderlijk voor de fascinatie van de lezer.
In het concept van de Slibreeks is de magazijnach
tige aanpak van zee/land niet nieuw. Al eerder ver
schenen dergelijke verzamelingen van los goed - al in
het begin eigenlijk, zoals de verzameling anekdoten
en aforismen *Zie aldaar van schrijver en antiquaar
Hans van Straten (nr. 6, 1978). Cor Gout, begonnen
als student letteren en filosofie en 'geëindigd' als
auteur en zanger van de band Trespassers W, weet
ondanks alle bezwaren toch aardige, subjectieve
inkijkjes te geven in het Middelburgse stadsleven van
decennia terug, met zijn voetbalhelden, rock and roll,
'zeven Ambonnezen' [sic] en 'Pssst!' sissende, enige
hoer. Zijn melding dat hij er als niet-Zeeuw niet in
slaagde geaccepteerd te worden door zijn medeleerlin
gen, die met duimendilc dédain voor de 'provincie' in
het verhaal 'De Schepping' worden afgeschilderd als
karikaturen in terlenka, lijkt mij schromelijk overdre
ven of een pietsje eigen schuld, gezien de eigen erva
ringen als nieuwkomer op diezelfde school (1963) met
een afwijkend, Zeeuws-Vlaams dialect. Dat oude - en
dode - rockers als Gene Vincent en Vince Taylor ter
sprake komen in zee/ land (blz. 8) maakt weer veel
goed: de laatste een genie van de overdrijving en
mateloosheid, die in onze dagen onmiddellijk tot de
categorie 'camp' zou zijn gepromoveerd.
Blijvende invloed van de Ramp
Ook Na de watersnood van Ad Zuiderent is noodzake
lijkerwijs een hybridisch boek, gevuld met persoonlij
ke verhalen, visies, verbeeldingen van de Ramp en
zijn gevolgen van tientallen schrijvers en dichters. Het
boek bevat proza en poëzie van onder andere J.J.
Voskuil, Anna Enquist, Dirk Ayelt Kooiman, Adriaan
van Dis, Charlotte Mutsaers, Nicolette Smabers, Hans
Warren, Harry Mulisch, Jan de Hartog, Wim Hofman,
Ed. Hoornik, Heieen Verburg, Johan Doesburg, Ed
55 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5