Een tocht langs drie eigenzinnige pioniers - een gedreven ambtenaar in Vlissingen, een ambitieuze galeriehouder in Goes en een experimenterende directeur van een kunstinstelling in Middelburg - vormt de aanleiding voor deze bijdrage over de beeldende kunst in Zeeland. Helga Lasschuijt Leon Riekwell is coördinator van Buro Beeldende Kunst in Vlissingen. Al meer dan twintig jaar strijdt deze pionier voor een serieuze plek voor de heden daagse beeldende kunst in Vlissingen. Geen makke lijke taak. 'Vlissingen is een relatief arme stad met 44.000 inwoners. Het is geen stad die beeldende kunst van oudsher hoog in het vaandel heeft staan. Dat betekent dat je inventief moet zijn en strategisch moet kunnen denken om hier iets te bereiken.' Riekwell begon in 1980 met één zaaltje (Bellamy 19) in het Gemeentelijk Museum in Vlissingen dat gewijd mocht worden aan actuele kunst. Al snel stuitte hij op twee problemen. Allereerst bleek het uitermate moei lijk voor de actuele kunst om binnen het statische stramien van het historische museum een plek te ver overen. Een groter probleem was dat die ene zaal in de zomermaanden 'terug' moest worden gegeven aan het museum. De programmering kampte dus met 3 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 5