Galeries - werd samenwerking gezocht met Jan De Nijs van galerie In Situ uit Aalst. In Situ deed een voorstel voor een kunstenaar, Van den Berge zette daar een andere kunstenaar tegenover of andersom. 'Elk weekend moest één van ons daar zijn. Na twee jaar op die basis gewerkt te hebben, bleek het niet vol te houden naast mijn baan als leraar en het reguliere werk voor mijn eigen galerie in Goes.' Een baan? 'Van galeriehouder zijn kun je hier niet leven. Maar het ondernemerschap in de kunst vind ik erg interes sant. Ik krijg er echt een kick van wanneer iemand een werk koopt. Dat is het grootste compliment voor een kunstenaar én galeriehouder. Dan weet je dat je je werk goed hebt gedaan.' Wat bijzonder is voor een commerciële galerie is dat die subsidie ontvangt van de gemeente en provincie. Dat zegt iets over de belangrijke plaats die de galerie inneemt in het culturele leven in Goes. 'We hebben lang moeten strijden voor die subsidies. Van de Culturele Raad Goes kregen we 750 gulden per jaar. Sinds 1997 krijgen we van de provincie een structurele jaarlijkse subsidie en vanaf 2001 van de gemeente Goes een jaarlijkse subsidie in de vorm van een tege moetkoming in de huurkosten van de galerie. Binnen kort verhuizen we naar het nieuwe Cultuurhuis. Door deze inbedding zal de provinciale subsidie iets stijgen. In totaal gaan we, in het nieuwe concept naar een totaal-subsidiebedrag waarmee wij ongeveer 35 pro cent van de programma- en huisvestingskosten kun nen dekken, personeelskosten staan daar los van. We zijn er erg blij mee want het neemt de financiële druk een beetje weg.' Het Cultuurhuis wordt onderdeel van het nieuwe theater De Mythe aan het Bleekveld. Aan de kant van de Westwal komt het Cultuurhuis, het onderkomen voor diverse culturele instellingen, waar onder Galerie van den Berge. Het cultuurhuis moet uitgroeien tot een cultureel trefpunt van jonge en gevestigde kunstenaars. Flow, Higher Truth en Safe Haven Rutger Wolfson is sinds 1999 directeur van de Vleeshal, of eigenlijk, van Stichting Beeldende Kunst Middelburg. Het maken van de tentoonstellingen in de Vleeshal is een onderdeel van de taken van Wolfson. Hij is ook verantwoordelijk voor de kunstuitleen, de kunst in de Middelburgse openbare ruimte, kunsteducatie, aanko pen ten behoeve van de collectie en het beheer van de collectie. De nadruk ligt echter op de Vleeshal: 'De Vleeshal is een anomalie. Wanneer je een vergelijking trekt met andere provincies, dan is het toch uniek dat Zeeland een plek heeft met zo'n staat van dienst.'Dat is terug te zien in de subsidiering. Hoewel 80 procent door de gemeente Middelburg wordt betaald, draagt het Rijk tegenwoordig ook bij. 'De Vleeshal was één van de twee nieuwkomers in het afgelopen Kunsten plan. Dat is toch een blijk van nationale erkenning.' Het verschil tussen Wolfson enerzijds en Riekwell en Van den Berge anderzijds, is dat Wolfson - net als zijn collega Valentijn Byvanck van het Zeeuws Museum - van buitenaf is aangetrokken. Dat is voelbaar in de ambities. De Vleeshal en het Zeeuws Museum vormen een springplank voor de carrières van de directeuren: als zij naam maken met een succesvol beleid en spraak makende tentoonstellingen, kunnen ze doorstromen naar de grote (inter)nationale kunstinstellingen. Op deze manier is Zeeland een kweekplaats voor jong talent. Evenals Byvanck komt Wolfson van Kunstcentrum Witte de With in Rotterdam. 'Daar liep ik rond met heel veel ideeën, maar ik kon ze niet uitvoeren.' De realisatie van zijn ideeën in de Vleeshal heeft beter uitgepakt dan hij had durven dromen. 'Ik ben geïnte resseerd in mengvormen van artistieke disciplines en de verhouding tussen kunst en populaire cultuur. Dat zijn geen nieuwe ideeën, maar de manier waarop we het hier hebben uitgevoerd gaat veel verder dan waar dan ook.' Een goed voorbeeld van een samenkomen van high art en popcultuur was het project This is the Flow (2001), waarin de creatieve mentaliteit in en rond skateboarden centraal stond. De tentoonstelling Higher Truth (2002) ging over mode. 'Modepresentatie in andere musea gaan meestal over nijverheid of het oeuvre van een ontwerper. In Higher Truth waren geen kledingstukken te zien, maar lag de focus op mode als verleidingsmachine', zegt Wolfson. In het begin nam hij de relatie tussen de artistieke disciplines heel letterlijk. Zo ontstonden tentoonstel lingen met als onderwerp 'mode en kunst' of 'archi tectuur en kunst'. 'Die grensgebieden heb ik inmid dels wel afgeroomd. Die grensverkenningen gebruik ik nu als middel om tot iets anders te komen.' Wolfson is tegenwoordig op zoek naar een actievere rol van de kunst in de samenleving, zoals blijkt uit een project als Safe Haven... or the aesthetic of safety (2003). Safe Haven trachtte de esthetiek van veiligheid zichtbaar te maken, in een poging om het verlangen 6 Zeeuws Tijdschrift 2003/4-5

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 8