een klein Zeeuws dorp. Dat vond ik een prachtige film, ik heb die indertijd uitgekozen als openingsfilm voor het festival in Utrecht. Zeeland is een prachtig reservoir voor films die gemaakt zouden kunnen worden. Het zou zo leuk zijn als Zeeland zich als volwaardige filmlocatie kan posteren. In Amsterdam is het tegenwoordig onmogelijk om op bepaalde plaatsen in de binnenstad te filmen Er moet min stens een halfjaar van tevoren een ver gunning worden aangevraagd, als dat überhaupt niet direct afgewezen wordt. Die plekken zijn echt kapot gefilmd. In Zeeland valt daarentegen nog zoveel te ontdekken.' Het kan nog wel even duren voor het zover is. Volgens Pos wordt Zeeland sinds Film by the Sea steeds meer film-minded. Het festival is even als het Zeeland Nazomer Festival een groot evenement in Zeeland en geniet landelijke bekendheid. Dit jaar is er een uitbreiding van Film by the Sea naar Scheveningen. En als dat goed gaat, is het de bedoeling om verder te groeien. Maar Pos meent dat voor alles de kwaliteit gewaarborgd moet blijven. 'De ambitie moet zijn verbetering, niet groei. Altijd een uitdagingen blijven zoeken. Waar gaan we dit jaar uitbrei den, welk thema's zullen we nu doen, welke belangrijke gasten kunnen we strikken? Op een gegeven moment wordt Film by the Sea een van de boeg beelden van Zeeland. Dan gaat het erom dat je dat boegbeeld koestert en beter maakt, maar ervoor waakt dat je zo goed bent als je laatste festival. Op het moment dat je merkt dat je dat niet meer kan moet je ermee stoppen. Je moet nooit jezelf willen overleven, je kunt beter op het hoogtepunt stoppen.' Maar voorlopig is dat punt nog niet bereikt. 'Voor nu geldt: zolang er ver filmingen zijn, kan het festival nog doorgaan.' Hans Pos (1958) studeerde Nederlands recht in Amsterdam. Hij raakte bevriend met de film studenten Maria Peters en Dave Schram. Voor de laatste produ ceerde Pos zijn afstudeerfilm- pje. Dat smaakte naar meer en Pos begon te freelancen als manusje-van-alles in de filmwe reld. In 1987 richtte hij samen met Peters en Schram de film maatschappij Shooting Star op. In 1995 nam hij deel aan Film Business School in Madrid en in 1998 werd hij geselecteerd voor het exclusieve programma Fastlane, een zes weken duren de film-business opleiding in Londen en Los Angeles, georga niseerd door Polygram Filmed Entertainment. Hans Pos is producent van speelfilms en heeft zitting in het bestuur van verschillende organisaties in de Nederlandse filmwereld. Zo is hij onder meer vice-voorzitter van het Nederlands Filmfestival. Pos produceerde onder andere: Daens (1992), genomineerd voor The Academy Awards 'Best Foreign Language Film', De Tasjesdief (1994) o.a. bekroond met de Crystal Bear op het Int. Filmfestival Berlijn, Left Luggage (1998), Kruimeltje (1999) box-office hit van 1999/200° met meer dan 1,3 miljoen bezoekers, en Pietje Bell (2002). Hij schreef het sce nario voor Johnny ATB (1999), Bella Bettien (2001), Spagaat (2002), Tijl Uilenspiegel (2003) en Sicario (2003). Bella Bettien was tevens zijn regiedebuut. Sindsdien regisseerde hij ook de korte speelfilm Spagaat. 8 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 10