Mooie prelude Het zal ongeveer een jaar geleden zijn geweest dat Digna Sinke afstapte op filmmaker Kees Hin met de vraag of hij een gedicht over Zeeland wilde verfilmen. Van huis uit documentairemaker vond Hin het toch een leuk plan. Hij zegde zijn medewerking toe weten de dat er nauwelijks een budget was. 'Een film als deze doe je omdat het je goed stemt. Het maken is als het luisteren naar een mooie prelude. Je hoopt dat je af en toe iets raakt van wat de dichter bedoelde. Digna bena derde me met een aantal gedichten, en direct voorzag ik er al zeker zo'n zes a zeven van beeld in mijn hoofd. Ik koos het gedicht Zee van J.C. van Schagen uit. De plannen werden bij het Filmfonds ingediend dat zich erover boog en mijn idee gelijk afkeurde. Het belandde in de prullenbak. Daar hebben we het weer uitgehaald. Met ontzaglijke snelheid hebben we het toen met een Iou>Iou>-budget in gang gezet.' Hin vertrok naar Domburg - lange tijd de woon plaats van J.C. van Schagen - om daar de opnames voor de verfilming te maken. 'Domburg is een van de bijzonderste plaatsen op de wereld. Mondriaan kwam er graag. Ik merkte waarom. Als je er voor het eerst komt en met je stadse ogen het heldere licht en de zon ziet, dan voel je dat het een speciale plaats is.' Met een aan waanzin grenzend tempo begon Hin te filmen. Alle opnames werden in twee ochtenden gemaakt. 'De zee was heel anders dan ik me had voorgesteld. Het weer was zomers en er waren al helemaal geen woeste schuimkoppen te zien. Tot een uur of acht waren er bijna nog geen mensen op het strand en dan was het op zijn mooist. Tussen vier en vijf zetten we onze spullen op. De kleuren waren dan mager en voorzichtig. In een woord prachtig. De weinige mensen die er waren had den iets meditatiefs. Een man met zijn metaaldetector die het liefst op een leeg strand werkt en iemand die flessen jut om hun statiegeld. Ik probeerde de mensen het gedicht als een spiegel voor te houden. Ik stelde er vragen over en coachte degenen die ik benaderde. Het was moeilijk want het is voor de meeste mensen best ingewikkeld om zomaar a l'improviste te vertellen wat je bij een gedicht ervaart. Daarom werden de mensen die wilden en konden ver tellen voor mij helden van het witte doek. Zo bijvoor beeld de man die op mijn vraag wat het laatste zou zijn wat hij zou zien, antwoordde: "vast en zeker mijn moeder. Dat was zo'n mooie vrouw, met haar lange, zwarte zigeunerhaar." Zo ook de vrouw die vertelde hoe Digna Sinke (1949, Zonnemaire) volgde de opleiding tot regis seur aan de Nederlandse Film- Televisieacademie in Amsterdam. Ze regisseerde zowel documentaires als korte speelfilms waar voor ze het scenario schreef. Haar televisiedocumentaire Een Van Gogh aan de muur was de Nederlandse inzending voor de Prix- Italia 1978. Haar eerste lange speelfilm, De Stille Oceaan, werd toegelaten tot het competitieprogramma van het filmfestival in Berlijn 1984. Voor Belle van Zuijlen ontving zij in 1994 de grote Mannheim-Heidelberg. Filmografie (een selectie): Groeten uit Zonnemaire (1972), scenario en regie korte speelfilm; De gebroeders Helle (1975), scenario en regie korte speelfilm; Een van Gogh aan de muur (1978), scenario en regie documentaire, Prix Italia inzending 1978; Carry van Bruggen (1979), scenario en regie documentaire; De hoop van het vaderland (1982), scenario, regie, montage lange documentaire over een schoolkrant; De Stille Oceaan (1984), regie lange speel film, competitie Berlinale 1984; Niets voor de eeuwigheid (1990), scenario en regie lange documentaire over industriële archeolo gie; Belle van Zuylen Madama de Charriere (1993), scenario en regie lange speelfilm, grote prijs Mannheim/Heidelberg 1994; Lucht om na te denken (1999), scenario, regie, montage; Tiengemeten (2001), langlopend documentair project over het eiland Tiengemeten. Lid van de jury Film by the Sea 2002. Kees Hin (1936) maakte meer dan tachtig documentaires en speelfilms. In 1985 ontving hij de L.J. Jordaanprijs voor zijn gehe le oeuvre. Enkele van zijn films zijn: De laatste dagen van het Atelier Frans van de Staak (2002); Frans! Monument voor een film maker (2002); Broken Circle (1998); Gestold Koraal (1997); Kom Casanova, kom (1996); Auschwitz-Birekenau 1940-J945 (1995); Perseverance (1994); The Sun Saw It All (1994); Robinson Crusoë (1993); Het Schaduwrijk (1992); Soldaten zonder geweren (1985); De gevoelige plaat (1976); Roodkapje vertelt door honderdzestig Nederlander (1976). ze in een kerk een moeder en haar kindje had afgelegd na de watersnood. Het waren gewone mensen die toch een bijna sacrale sfeer opriepen door wat ze zeiden en de manier waarop ze dat deden. J.C. van Schagen doet in zijn poëzie in feite hetzelfde. Hij vertelt in heel eenvoudige, mooie bewoordingen over oergevoelens. Wat Van Schagen eigenlijk bedoelt is dat iedereen die aan zee wandelt, zijn eigen dichter wordt. De mensen lieten Van Schagen herleven in herdichtingen van zijn Zee. Ik moet de beelden nu gaan monteren. Dat zal met dezelfde vaart moeten als het filmen. Het is span nend te zien of de film aan het gedicht zal raken. Dat zal blijken wanneer de film helemaal af is.' Die is te zien tijdens de opening van Film by the Sea. 12 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 14