Zon, Zee, Strand, Film by the Sea en Cine City iscopen beleefden in de jaren na de ;ede Wereldoorlog toptijden. Het toen l exclusieve venster op de wereld werd die jaren door de gemiddelde derlander acht keer per jaar bezocht. Bezoekersaantallen daalden daarna pijl snel door de opkomst van de tv. Die daling zette door tot in de jaren tachtig toen de Nederlander gemiddeld nog maar minder dan één keer per jaar naar de bioscoop ging. Wel is in de zeventiger jaren een kle ne opleving te zien geweest. Deze is toe I schrijven aan het Blue Movie-effect, di het bezoek aan soft pornofilms uit d taboesfeer trok. Dick van der Wouw Het aantal bioscoopbezoeken is in de jaren negentig en in het begin van deze eeuw weer gestegen. De speelfilm vormt al een tijd een vast onderdeel van onze populaire cultuur en de bioscoop is een van de belangrijkste pijlers van de internationaal opererende culturele industrie geworden. Een blockbuster als Titanic trok bijvoorbeeld meer dan drie miljoen bezoeken in de Nederlandse bioscopen. Boven het landelijk gemiddelde Ondanks concurrentie van allerlei nieuwe media, heeft het 'filmpje pikken' een vaste plaats in het uit gaansleven verworven. Dit is mede te danken aan de bouw van bioscopen met veel zalen zoals Cine City in Vlissingen, maar ook door actieve marketing, een sterk filmaanbod en verbeterde service en kwaliteit van bioscopen. In Nederland werden in 2001 bijna 22 miljoen bezoeken geteld, een stijging van maar liefst 60 procent ten opzichte van tien jaar geleden. Ook het gemiddelde bedrag dat per bezoeker aan entree van bioscopen, consumpties en filmartikelen wordt besteed is in die periode fors gestegen. Een bezoeker geeft nu gemiddeld zes euro per keer uit. Bioscopen zijn er vooral nog in de (middel)grote steden. Bioscoopbezoek hoort nog steeds meer bij het uitgaansgedrag van stedelingen dan van inwoners van het platteland. Toch gaat ook een op de zeven platte landsbewoners vaker dan drie maal per jaar naar de bioscoop, tegen een op de vijf inwoners van zeer sterk verstedelijkte gebieden. Scoop Zeeuws instituut voor Zorg, Welzijn Cultuur deed onlangs een onderzoek naar de cultuur deelname van de Zeeuwse bevolking van 18 jaar en ouder. Daaruit blijkt dat bijna zes van de tien Zeeuwen een keer; een kwart 1 a 2 maal en eenderde gaat minimaal drie keer naar de film. Inwoners van Walcheren gaan vaker naar de film dan inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en het Oosterscheldegebied. De aanwezigheid van een groot bioscoopcomplex heeft een versterkend effect op het bioscoopbezoek. Terwijl in Zeeuws-Vlaanderen en het Oosterschelde gebied ongeveer de helft van de bevolking in een jaar wel eens naar de bioscoop gaat, bezoekt tweederde van de Walcherse bevolking zeker één keer Cine City. Het 18 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 20