ERA OP DEN DIEK Een nieuw licht op de Zeeuwse filmbeleving EK, KIEK zuchtend, opnieuw uitvaren. Beetje traag: vrolijk van toon; met veel close ups van zeer vervaarlijk geschminkte geiten en stieren (terwijl het lijf van de dino duidelijk bestaat uit drie opgeschoten jongens onder een met schubben beplakte moltondeken). De tweede, grote film uit die tijd is Een Zeeuwsche Pygmalion, zonder twijfel geïnspireerd door de in 1937 in Amsterdam gemaakte Pygmalion, met Liliy Bouwmeester. In de Zeeuwse variant gaat een hoogle raar in de dialectkunde naar Walcheren om na te gaan of Zeeuwen werkelijk geen echte h kunnen zeggen; waarom het dus altijd de Geere Hhot is en 't Gijhhend Gert der jacht ontkomen. Hij slaagt bij (en slaapt met) de mooie Elize uit Serooskerke; samen blijven ze met taal bezig en de film eindigt met koorzang van oude boerinnen met klapwiekende mutsen, die (lang voor de rain in Spain) in zuivernederlands een lied zingen: De sjampanje uit Spanje is oranje en blanje en BLEU Maar wij willen onze bubbels in 't roze; net als de KEU. Ook hier stuiten we meteen op hét probleem: de dia logen - bij al die films en filmpjes - zijn zo super- Zeeuws dat zonder ondertitels de helft onverstaanbaar is. Dat geldt zeker ook voor Bekoaide Floras (er is ook een kopie gevonden met als titel D'n rot uut Olland), die de veldtocht (1290) van Floris de Vijfde tot onder werp heeft. Deze vorst had de onsympathieke bedoe ling om Zeeland onder Hollandse invloed te brengen. Daarom besloot filmmaker alle Hollanders uit te beel den als ongure types met onsmakelijke tronies. Hij liet ze bovendien praten in een koeterwaalsig krom soort Zeeuws, waar zelfs toen geen touw aan vast te knopen moet zijn geweest. De scènes zijn - ook land schappelijk - prachtig. Het slot van de film is wat pot sierlijk. Gwijde van Vlaanderen roept de Zeeuwse ede len op met Floris korte metten te maken. Tijdens een bijeenkomst ten huize van Witte van Haamstede wordt Floris V in een zak gestopt. Daarna laat Witte door een belegeringsdeskundige, Govert van Sirjansland, een gigantische katapult bouwen en daar mee schieten ze Floris (nog steeds in die zak) over de Grevelingen terug naar Holland. Deze film (regie Ko Neute) stamt waarschijnlijk uit 1942 toen (de bezet ting!) onafhankelijkheid hét thema was. Direct na de oorlog moet Sporen in de slik gemaakt zijn, een spannende film waarin een soort Dick Bos- 21 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 23