hoofdfiguur aan Zeeuwse boerenjongens en -meisjes jiu-jitsu leert om zo een dievenbende uit het dorp te ver drijven. Boeiend drama in de, in een donker Middelburg geschoten Citizen Casemhroot. Uitgangspunt: hoe de vroegere Commissaris van de Koningin zijn uitspraak 'Zeeland moet geen speeltuin worden', verdedigt tegen een groep kwaaie boeren die 'eele slierten schijt' hebben aan schoorstenen in het Sloegebied. Als de Commissaris tenslotte voorbereidingen treft om op een nacht hun hele dorp met kastpapier dicht te laten plakken - houdt de film op. De maker (Ko de Coster) is aan dat specta culaire slot waarschijnlijk niet toegekomen. Het allermooiste in deze Zeeuwse reeks is de korte film De beuk in jak en doek (1967). Lang verblijft de kijker op een soort toogdag, waar jongedames tot aan de pepermuntjes in de vijfde onderrok toe, de volle pracht van elke Zeeuwse 'kleêderdracht' laten zien, tot plotseling alle rokken zakken en een opwindende dans begint van deinende achterwerken, waarbij geconsta teerd wordt dat dit nu de oorsprong is van het enige echte Goed Zeeuwsch Goed Rond. (ook deze film is niet af, want er bestaat ook een oningepast fragment waar op dezelfde naakte dames een frontale volksdans doen, onder het zingen van 'Da mag d'n buuk nie rimpele.') Het meest fantastische is natuurlijk dat nu kan worden vastgesteld dat Wilde Mossels eigenlijk het slot is van een reeks. Gevonden werden tot nu de films: Wilde Keezen (1964) - over kindermisbruik tijdens de kersenpluk. Wilde Kokkels (1962) - over pubers op ene dijk. Wild Geraas (1963) - over het beruchte, geheime bezoek dat Jean-Paul Sartre aan Terneuzen bracht, omdat hij meende daar zijn ogen te kunnen laten rechtzetten. Wilde Alikruiken (1971) - over pubers met een jukebox op een dijk. Wilde Beaijers (1974) - over fraude met allerlei bessen op een veiling. Wilde Broenékels (1979) - over de eenzame strijd van een half-Zeeuw die in Wageningen geleerd meent te heb ben, dat dijken sterker zijn als er alleen maar brand netels op groeien. Over de vele pogingen een film te maken over Michiel de Ruiter is een apart boek te schrijven, zeker na de vondst - kort geleden in Zonnemaire - van het nu al over-bekende bedstee-fragment waarin Bestevaer wakker wordt tussen Betje Wolff en Aagje Deken: waarna hij, na één blik op beide dames, vermoeid maar automatisch zijn blauwgeruite kiel aantrekt - en weer in bed kruipt! Film by the Sea 2003. Voor de vijfde maal een prachtig filmfestival in Vlissingen. De Zeeuw is er blij mee, ja, film, ja vanzelfsprekend. Prachtig. Maar het echte bruisen van enthousiasme, tot over de provin ciegrenzen heen, komt pas over een paar jaar. Als al die films die ik hierboven noemde, gerestaureerd en bewerkt zijn en By the Sea vertoond gaan worden. Dan zal eindelijk jubelend duidelijk worden in welk licht Zeeuwen films zien. Cor Schijve tijdens de opnamen van de film Joantje Foto: Oscar de Milliano. Gerard van Zalingen maakte in 1982 in opdracht van Provincie Zeeland de film Zeeland op maatachter de camera Ruud Dirksen. Foto: Zeeuws Documentatiecentrum. 22 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 24