Jasper en Hans staan hier voor hun favoriete kroeg De Donkere Wolk in Axel. Vooral Hans was er niet weg te branden. Alleen al vanwege deze kroeg weigerde hij zich in de hoofdstad te vestigen. Plaatselijk museum te Terneuzen, geen echt museum maar een onderkomen van de plaatselijke V.V.V., waar ook wel eens per ongeluk een schilderij werd opgehangen. Inmiddels is dit gebouw met aanvaardbaar uiterlijk al gesloopt, net als 63% van de overige panden in dit ongelukkige stadje. Onze eerste groepstentoonstelling vond hier plaats. Om me als volwaardig lid van de groep te kunnen manifesteren had ik een paar foto's gemaakt en geëxposeerd. Op de openingsavond las ik boven dien gedichten voor uit een eerste bundeltje Spaanse aarde onder glazuur. Uitgegeven in eigen beheer, ofwel copyright Silo. Geheel in strijd met ons post modernistische uitgangspunt geëngageerde verzen. De recensent van het Nederlandse Bibliotheekwezen schreef erover: 'De poëzie is beter dan de etsen.' (Als de man gelijk heeft - sorry, Le Riche - hoe erg was het dan wel niet met de etsen gesteld?) Het populairste onderdeel van de tentoonstelling was vanzelfsprekend de stapeling basaltstenen van Jim op de houten vloer van de grootste zaal. Een cir cusnummer. Op een ochtend belde een medewerkster hem uit bed. Een geheimzinnig nachtelijke trilling had de stenen zo in de war gebracht dat ze hun pre caire evenwicht verloren. Resultaat: een beschadigde vloer en een stukje in de krant waarin Jim herstel van zijn monumentale project aankondigde. Van de schilderijen van Hans herinner ik me dat er veel oranje in voor kwam. Verkeerde dia. Alhoewel, deze man had veel invloed op het kunstklimaat van het schiereiland. Ziet eruit als de Belgische broer van Karl Marx. Dreef een boeken- zaakje te Axel, begon een rommelige kunstuitleen, startte kunstprojecten en bemoeide zich met alles, bekvechtte, kon niet luisteren. Een onmisbaar kristal lisatiepunt van artistiek ballingenland. Kreeg tot zijn schrik het beheer over een indrukwekkende boekhan del, zette nogmaals een kunstuitleen op - deze keer voor huisdieren - joeg iedereen tegen zich in het har nas inclusief zijn boekenreddingsbrigade die uitslui tend uit vrouwen bestond, verkocht door de week enkel een paar kranten, zag zijn zaak achteruitgaan, verkocht zijn handel en verdween uit de streek. Ik hield er drie margarinedozen met recente dichtbun dels aan over. Een gulden per bundel, oorlogswinst dus. Grijs overbelicht fabrieksgebouw in i V v Bloemendaal, Korte Kleverlaan 5. Afgedankt en voorbestemd voor sloop. Enkele jaren het bastion van Erik Prins. Een soort omgekeerde galerie. Eerst hard werken en daarna een paar dagen exposeren. GAS was de naam. In november 1987 had Alles Is Niets daar het rijk alleen. Sleutelwoorden: performance installatie. Van het eerste kwam wei nig terecht, de installaties waren echter niet over het hoofd te zien. Het meest overtuigend was het project van Hans en Sven (vriend en gastdeelnemer). Ik her inner me een massa bladeren en grote herfstdoeken. Druipend acryl. Volgens een bron (uitgave GAS 1984- 1987) ging het om een landschappelijk project. De vloer van een expositieruimte was bestrooid met blade ren en in voren geploegd. Tussen de bladeren lagen foto's die het tweetal gemaakt had van een akker. Aan de muur grote expressionistische, landschappelijke werken, waaronder Variaties op een Waterthema I van Hans. Onder een verschrikkelijke hemel staat een man op een omgeploegde akker op zijn eigen scha duw te pissen. Wat gebeurde er nog meer? Adriaan formeerde op de vloer een Geverfde Vogel van stukjes afvalhout. Jim stapelde stenen op boomstammen en ikzelf maakte een literaire installatie. Uit mijn typemachine kwam een A-4-tje dat geleidelijk overging in een blad van maximaal een meter breedte. Het slingerde zich door de aan mij toegewezen ruimte, voorzien van een tekst en een gedicht. Jasper overtrof iedereen in 'wildheid' - het was de tijd van de wilde schilders en fotografen - en hing een ver scheurde naaktfoto van zichzelf op aan een vleeshaak. II Hl IV 26 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 28