Le charme discret de la bourgeoisie De eerste films zag ik begin jaren zestig in de bioscoop De Koning van Engeland in Hulst. Meestal hadden die hun première nog voor de Tweede Wereldoorlog beleefd. De klapstoelen waren uitgezeten en ik telde uit pure verveling op de tast de langwerpige brandvlekken op de versleten bekleding. Mijn liefde voor de film kreeg pas echt een krachtige impuls toen mijn broer verkering kreeg met de dochter van een Limburgse bio scooptycoon. De keren dat ik mee mocht naar zijn aanstaande schoonouders staan in mijn geheugen gegrift. Vanuit hun huiskamer gaf een deur toegang tot het privé-balkon dat hoog boven de Mabi (Maastrichtse Bioscoop) zweefde. Diep weggezakt in rood ribfluwelen fauteuils zwijmelde ik weg bij de The Ten Commandments (1956), Ben Hur (1959) en West Side Story (1961). Paul van der Velde Op kostschool werd ik me er bewust van dat film meer dan alleen ontspanning is en een maatschappij kritische boodschap kan uitdragen. Vooral If( 1968) staat me nog levendig voor de geest. If gaat over een opstand op een Britse kostschool met Malcom McDowell in de hoofdrol. De film is uiterst gewelddadig en ein digt met de opstand van de jongens. Ik heb nooit gesnapt waarom de kostschoolleiding nu juist die film koos, want het versterkte juist de opstandige gevoe lens die er onderhuids gisten. We beraamden plannen maar besloten dat de realiteit van een Britse kost school te ver afstond van die van de koekenbakker- 28 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 30