FONDA REDGRAVE ZINNEMANN nw Rintnncnvi wammm with DHBTIUK'FRANCIS FORD COPPOLA. 10BAL WC1NO anoTAUA SHIRK AND ArmotficxnNvwnjt MARIO PUZO. W.R. - Misterije Organizma Du Bois kwam na lezing van De film als taboebreker (1974) van A. Vogel met een idee dat het Filmliga seizoen redde. Hij kon de hand leggen op een Joegoslavische film waarin de theorieën van Wilhelm Reich centraal stonden. Ik had diens Luister, kleine man gelezen waarin seksuele bevrijding centraal stond in het groeiproces naar de Socialistische Mens. Ik was benieuwd wat de film om het lijf zou hebben. Iedereen voer inmiddels blind op Ron en hij leverde sans gêne de tekst van de folder bij Uit in Zeeuws- Vlaanderen in. Kort na verspreiding ervan gonsde het in bourgeois Terneuzen van de geruchten over hard- pornoscènes waar al het Tiroler plezier bij verbleekte. 'Verboden in Joegoslavië en toegejuicht op internatio nale filmfestivals, is deze film ontegenzeggelijk een van de belangrijkste subversie meesterwerken van de jaren '70: een vrolijke zeer erotische, politieke kome die, die heel serieus seks voorstelt als ideologische voorwaarde voor de revolutie en een pleidooi voor het Erotisch Socialisme Wilhelm Reich, stukjes uit een monstrueuze Sowjet-film uit 1946 over Stalin, een travestiet uit de Andy Warhol-factory, diverse mooie Joegoslavische meisjes die de hele film blij moedig aan het neuken zijn, de redakteur van het Amerikaanse seksblad Screw, die zijn geheime deel in erektie liefdevol in het gips laat afgieten Het liep storm met de verkoop van nieuwe abonnementen. De zaal was helemaal uitverkocht en de financiën waren in een klap op orde. Het gaf ons de gelegenheid ter compensatie van geleden ontberingen (breken van films, uitvallen van geluid, wegvallen van ondertiteling, enzovoort) het seizoen af te sluiten met maar liefst twee Franse film toppers. Le grand blond avec une chaussure noire (1972) van Yves Robert en Le charme discret de la bourgeoisie (1972) van Luis Bunuel. Over die laatste film schreef Du Bois: 'De uitstekende maaltijden en bijbehorende goede manieren vormen een ritueel, een stuk magie dat de orde bevestigt en de angst voor de chaos uit bant.' De metafoor van het samen eten als bezwering, was in retrospectief evenzeer van toepassing op het in Ligaverband naar films kijken. Henk van Beest her innerde zich dat het bijna misliep. De blikken met Le charme waren op het station in Vlissingen blijven staan. Van Beest kende de weg en met gevaar voor eigen leven slaagde hij er in, zonder dat iemand het merkte, de film net op tijd aan de operateur te geven. Daarmee hield hij heel discreet de charme van onze bourgeois- wereld weer voor 105 minuten langer in stand. Ik draag dit Familiaal op aan Henk van Beest en Ron du Bois, met dank voor de inlichtingen die ze mij bereidwillig verstrekten. Aantekeningen: Archief Vortex: bestuursnotulen, programma's en A4 affiches met uitnodigingen van de Filmliga Temeuzen 1974-1975 en Uit-Special nummer een. 31 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 33