schappelijke publicaties verscheen in 1991 zijn eerste roman, De doodbieren, die bekroond werd met de Anton Wachter-prijs en de Vlaamse debuutprijs 1992. Als zoveel Vlamingen gaat Verhuyck mank aan stereotiepe vooroordelen jegens Hollanders: die drinken op recep ties karnemelk en kunnen zo goed vergaderen - kortom, de Hollandse realiteit van omtrent 2000, inderdaad vergald door mellcdrinlcers en beroepsleuteraars, gepro jecteerd op het midden van de negentiende eeuw. Enfin, ook toen was de beruchte Hollandse bras- en drankzucht al een gerucht uit een ver verleden, dat moet toegege ven worden. De vergiftigingsmarathon van Ambrosius vindt een aanvang tijdens een Hollands diner met weerzinwekkende quasi-specialiteiten, waarbij de Hollanderhaat volledig kan worden botgevierd. Dat is allemaal erg vermakelijk, maar hiermee dreigt een behoorlijk geslaagde roman waarin de humor een vlijmscherp ingrediënt is even af te zakken naar het niveau van de klucht. Anekdoten over verschrikkelijke Gentse 'waterzooi' en verfoeilijke gerechten met prut telend bier schieten je dan van de weeromstuit te bin nen, en dat kan nooit de bedoeling zijn van een mooi literair project als De elektrische man. Nehalennia, Middeleeuws glas en Zeeuwse klei P. Stuart, Nehalennia; documenten in steen. Goes: De Koperen Tuin, 2003, 110 p. ISBN 90 76815 12 7, De 12,50. Danielle Caluwé e.a., Glas van vissers, kooplui, monni ken en heren. Middeleeuws en later glas uit het bodemar chief van Kust-Vlaanderen en Zeeland. Oostende: Museum Walraversijde Provinciedomein Raversijde, [2003], 128 p. R.C.G.M. Lauwerier R.M. Lotte (red.), Archeologiebalans 2002. Amersfoort: Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek, 2003, 136 p. ISBN 90 5799 039 3 (www.archis.nl). In mei hield dr. Ton Derks, verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam, in Middelburg een lezing over de Nehalenniacultus. Hij betoogde dat Nehalennia Nehalennia-altaar (omslagafbeelding van het besproken boek). ten onrechte als een regionale, 'Zeeuwse' godin wordt gezien, omdat haar cultus puur Romeins was. Dat is ongeveer hetzelfde als beweren dat de middeleeuwse devotie tot Onze Lieve Vrouw van de Polder in Vrouwenpolder niets met Zeeland te maken had, omdat deze functioneerde in de internationale context van het katholicisme. Van het intrappen van dergelij ke open deuren onthoudt zich P. Stuart in Nehalennia; documenten in steen. Stuart, met wijlen J.E. Bogaers sinds decennia bekend als dé kenner van de Zeeuwse Nehalennia-wijstenen, pretendeert niet met iets nieuws te komen: het doel van dit boekje is om bekende zaken te presenteren buiten de kleine kring van des kundigen. 'Voor hen', aldus Stuart, 'wil dit boek zon der wetenschappelijke ballast maar toch zo volledig mogelijk beschrijven wat wij op dit moment weten over de godin en haar vereerders.' In 1647 kwamen bij Domburg de eerste stenen monumenten met Nehalennia's naam en beeltenis uit het duinzand, in 1970 werden voor de eerste maal Nehalenniastenen opgevist in de Oosterschelde bij Colijnsplaat. De volledige wetenschappelijke (Duitstalige) uitgave van de Colijnsplaatse vondsten, verzorgd door Stuart en Bogaers, verscheen vorig jaar; ik signaleerde die in Zeeuws Tijdschrift 52 (2002) 3. Deze nieuwe publicatie behandelt de monumen ten van Domburg én Colijnsplaat, en bevat ook een inleiding in de 'Nehalenniakunde', met gegevens over 39 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 41