De Vlaamse mentaliteit is zo anders. En, kom niet aan Gent, daar zit een regent. Vorig jaar vertoonden we acht films die later in Gent op de rol stonden, daar baalde die man enorm van. Ja, iedereen vecht voor zijn eigen festival. Wij hebben nog te weinig traditie om te zeggen, zo gaan we het doen. Maar waarom dan toch die Randstad in? Dat is een strategische beslissing geweest. Sponsoren zeiden: 'Het is fantastisch in Zeeland, maar wat is er tegen om ook in de Randstad te programmeren.' Tweede aspect heeft puur te maken met eigen belang. In Amsterdam waren ze namelijk van plan om pre cies in dezelfde periode als Film by the Sea een soort gelijk festival te organiseren. Dat initiatief zou ons flink in de wielen hebben gereden, alle distributeurs zouden dan voor Amsterdam kiezen. Zijn er in de toekomst nog andere locaties te verwachten? Zeker. We denken er aan om het festival op termijn in vier, met Vlissingen vergelijkbare steden, te gaan hou den, zoals in Oostende en Brighton. We hebben al gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers uit die kuststeden en die reageerden heel enthousiast (Red: Een vergelijkbaar initiatief bestaat er voor badplaatsen met kunstenaarskolonies langs de Noordzee). Voor de derde editie hebben jullie geprobeerd het festi val een intemationaler karakter te geven. Bureau inge huurd enzovoorts. Wat wilden jullie daar precies mee bereiken? Meer uitstraling krijgen en internationale gasten zoals Peter Greenaway, Stephan Frears en dit jaar Scola aan trekken. We presenteerden onszelf in het Holland House bij het filmfestival van Cannes. We gaven een receptie en hingen onze posters op. We maakten er een echte Film by the Sea-tent van. Dat verhoogde onze bekendheid in de Nederlandse filmwereld. Zouden premières van grote films als The Hulk, of The Matrix ook niet helpen? Alsjeblieft zeg. Wij kiezen voor kwaliteit, dat wordt het meeste gewaardeerd en trekt ook veel publiek. Een grote ster op z'n tijd kan toch geen kwaad? Dat draagt absoluut bij aan de festivalsfeer. Maar ze moeten maar net kunnen en we moeten ze kunnen betalen. Belangrijkste is dat ze iets te vertellen moeten hebben. Dit jaar hebben we voor die talking heads een format bedacht. Na afloop van de films worden talk shows met Connie Palmen, Ronald Giphart en Rosita Steenbeelc gehouden. Interessant verhaal, lekker snel, kort, muziekje tussendoor. Tijdens de vierde editie hebben we gemerkt dat discussies over de films zinvol zijn. Toen draaiden we Amen, een controversiële film over paus Pius XII en de houding van de rooms-katholieke kerk in de Tweede Wereldoorlog. Na afloop van de film was er een discussie met de bisschop Muskens van Breda - heel moedig dat hij wilde komen - en Constantin Costa-Gavras de regisseur van de film. Daar was veel belangstelling voor in de landelijke media. Over debatten gesproken. In het ZT vullen we de nodige ruimte met verhandelingen over Zeelandstad, een mentaal en bestuurlijk concept dat in Zeeland een nieuwe dynamiek moet brengen en het frustrerende eilanddenken moet doorbreken. Valt er in dit verband een link te leggen met film? Filmbeleid is in Zeeland een onbekend fenomeen. Dat zou binnen jullie idee door de provincie en niet door de gemeenten ontwikkeld moeten worden. Stichting Film by the Sea heeft overigens wel als doel stelling het filmklimaat in Zeeland te stimuleren. We proberen ons instrumentarium daar voor uit te berei den. Het zou bijvoorbeeld een goed idee zijn de func tie van filmcommissionair in het leven te roepen. Verder is het de bedoeling volgend jaar samen te gaan werken met de Roosevelt Academy. Nu leggen we daar het fundament voor met een meerdaagse cursus over film en literatuur. Aan ideeën en plannen is er geluk kig geen gebrek. 5 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 7