EKT FILM PARADIJ Pamela Wilhelmus Hans Pos richtte in 1987 samen met twee vrienden uit z'n studententijd - Dave Schram en Maria Peters - filmmaatschappij Shooting Star op. Hoewel het een echt Amsterdams bedrijf was, kwam hij via de Nederlandse Federatie voor Cinematografie in aanra king met de Zeeuwse bioscoopexploitant Ad Weststrate. 'Ad is een charismatisch persoon. Hij heeft in Vlissingen een prachtige bioscoop opgezet. Daar in Cine City is het allemaal begonnen.' Weststrate vroeg Pos in het bestuur van het festival zitting te nemen omdat hij nog op zoek was naar iemand die midden in filmland stond. 'In Utrecht heb ik jarenlang in het bestuur van het Nederlands Filmfestival gezeten. Ik heb dus veel ervaring met filmfestivals en weet wat er allemaal bij komt kijken.' Een rode loper met een knipoog Als bestuurslid houdt Pos zich veel bezig met het rei len en zeilen van het festival: hoe komt het tot stand, welke lijn wordt er gevolgd. 'Ik vind Film by the Sea leuk door de opzet en de formule, maar ook door het soort films dat er draait. Het zijn niet de block-busters, wel grote films die een aantrekkingskracht uitoefenen op het publiek. Het zijn toegankelijke films. Kijk, het Nederlands Filmfestival in Utrecht is geënt op Nederlandse films, in Rotterdam heeft het filmfestival een meer internationaal karakter met vrij ingewikkel de films. De opzet van Film by the Sea is dat er een link is met literatuur. Daar gaat de competitie om en daar worden de juryleden op geselecteerd. Dat maakt het uniek.' Het hoofdprogramma van Film by the Sea bestaat daarom uit verfilmingen. 'Die link met de lite ratuur is een richtlijn waarbinnen heel veel ruimte is, zodat er allerlei soorten films kunnen draaien,' meent Pos. Ook het Zeeuwse karakter van het festival is iets wat Pos aanspreekt. 'De Zeeuwse cultuur is heel sterk terug te zien in het festival. Er zit een soort nuchter heid in en tegelijk een hang naar avontuur.' Volgens de Amsterdamse producent hangt er op het festival duidelijk een gevoel van Zeeuwse trots. 'Trots op een nuchtere, realistische manier, zonder enige vorm van arrogantie. En dat maakt het tot zo'n klein provinciaal gebeuren, wat juist de aantrekkingskracht van het fes tival vormt. Iedereen die er is geweest denkt "goh, wat leuk, het is hier gezellig en toch prima georgani seerd." Het is allemaal niet zo gewichtig. Het is een rode lopergebeuren met een knipoog. Als je in Amsterdam een rode loper neerlegt, klappen de men sen om de glitter en de glamour, het heeft iets neppe- rigs. In Vlissingen klappen ze omdat ze het echt leuk vinden, het is niet gemaakt.' Zeeland goes abroad Elk jaar wordt Film by the Sea gepresenteerd in het Holland Film House op het filmfestival in Cannes. Ook dat laatste is een initiatief van Ad Weststrate. Het is een plek in het centrum van Cannes waar de Nederlandse filmwereld bivakkeert tijdens het festival, en waar buitenlandse film personalities komen netwer ken. Het resultaat van deze jaarlijkse presentaties is dat er steeds meer buitenlandse gasten naar Vlissingen komen. 'Dat is een goed teken, het festival heeft dus kennelijk een goede reputatie, nu al,' glun dert Pos. 'Er worden veel internationale films ver toond en er zijn al heel wat illustere mensen komen kijken. Die komen heus niet als er niets gebeurt. En dat straalt weer af op Zeeland.' Pos verwacht dat er in de toekomst in toenemende mate interesse zal zijn voor wat zich in de provincie afspeelt. 'Totnogtoe heeft volgens mij iedereen de associatie 1953, watersnood of Zeeuws Meisje. Er is natuurlijk veel meer. Er worden nu bijvoorbeeld gedichten over Zeeland verfilmd. In Cannes heb ik Wilde Mossels gezien, een film over drie jongeren tegen de achtergrond van de Zeeuwse subculttuur in 7 Zeeuws Tijdschrift 2003/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2003 | | pagina 9