promotie van de Week van het Zeeuwse Boek, enigs zins overdreven. Nu, terugrekenend, kom ik tot een percentage, tien jaar geleden, van bijna 10 procent van de omzet in algemene boeken. Schoolboeken en stu dieboeken buiten beschouwing latend dus. Inmiddels is dit percentage gedaald tot ruim 7 procent in 2003. Hieruit wil ik echter absoluut niet de conclusie trekken dat de belangstelling voor het Zeeuwse boek tanende is. Zeker niet. In absolute zin zijn de verkopen tamelijk constant: 25.000 boeken per jaar, en dat al jarenlang. Een opvallende opleving van de verkoop van het Zeeuwse boek vond plaats tussen eind 1996 en begin 1998. Toen verscheen de serie: Ach Lieve Tijd, Zeeland, goed voor een enorme afzet in het jaar 1997. Maar even opvallend is wat daarna gebeurt: een forse daling van de verkopen vanaf eind 1998 en 1999, waarna in het jaar 2000 een licht herstel waar te nemen is. Kennelijk heeft de uitgave van Ach Lieve Tijd de rest van de verkopen gekannibaliseerd. Of zijn alle Zeeuwse auteurs dusdanig voor deze serie actief geweest, dat slechts weinig andere boeken verschenen. Met een omzetaandeel van het Zeeuwse boek van rond de 7 pro cent blijft deze rubriek toch onverminderd van groot belang voor de boekhandel. Vergelijk ik deze 7 procent met andere rubrieken, dan moeten de Zeeuwse boeken slechts literatuur (20-25%) en kinderboeken (12-14%) voor laten gaan. De rubriek Zeelandica is groter dan de rubriek spanning, waarin schrijflcanonnen publice ren zoals John Grisham, Elisabeth George en Appie Baantjer. Spagaat en plié van de Zeeuwse uitgever Het probleem van het Zeeuwse boek ligt mijns inziens niet aan de vraagzijde, maar aan de aanbodzijde. En omdat ik ook uitgever ben, ken ik de problemen van het uitgeven in Zeeland als geen ander. Uitgeven in een kleine provincie als Zeeland is uiterst ingewikkeld, en vrijwel altijd verliesgevend. Basisprobleem is dat de te realiseren oplages vrijwel altijd te klein zijn. Of je nu 100 exemplaren laat maken van een boek, of 100.000, de basiskosten zijn gelijk. De kostprijs per exemplaar is bij kleine oplagen per definitie hoog. De verkoopprijs verhogen kan niet zonder meer, omdat het koperspublielc dat absoluut niet zal accepteren. De lage verkopen per boek zijn er ook de oorzaak van dat auteurs, die normaal 10 procent van de ver koopprijs ontvangen, ontevreden zijn. Hoe vaak heb ik de laatste jaren niet moeten horen dat auteurs met andere klussen meer verdienen. Ik kan ze niet anders dan gelijk geven. Een artikel schrijven voor een groot bedrijf levert veelal meer op dan het schrijven van een boek. Hetzelfde geldt voor de kosten van illustratiemate riaal. Het gebeurt niet zelden dat een instituut meer dan 100 euro vraagt voor het plaatsen van een foto. Gevolg is onvermijdelijk dat in deze marge de kwali teit van de gepubliceerde boeken te wensen overlaat. Redactie, vormgeving, uitvoering, er is meestal onvol doende budget voor. Dat er met regelmaat Zeeuwse boeken verschijnen is te danken aan de spagaat waarin de Zeeuwse uitge vers verkeren: zij zijn namelijk ook boekverkoper. Dit geldt in elk geval voor de twee belangrijkste uitgevers in Zeeland: De Koperen Tuin en Den Boer de Ruiter. Als boekverkopers is hun omzet mede afhankelijk van die Zeeuwse boeken, als uitgever zijn zij bereid verlie zen te accepteren. In elk geval zijn en blijven uitgevers in Zeeland bereid boeken over Zeeland uit te geven. Al was het alleen al in het belang van hun boekhandels. De Zeeuwse uitgevers worden gelukkig regelmatig onder steund door fondsen en overheden zoals het Anjerfonds, het VSB fonds, de Maurits van Kattendijkestichting en sinds kort het Van Velde Publicatiefonds. In dit verband doe ik een beroep op de Zeeuwse overheid. Te vaak moet ik constateren dat de echte mooie projecten, de fors gesubsidieerde projecten, uit gegeven worden door uitgevers van buiten de provincie. En dat zijn inderdaad uitstekende uitgevers, maar als de overheid wil investeren in het Zeeuwse boek, dan zou het aardig zijn als grotere projecten ook door Zeeuwse uitgevers uitgegeven kunnen worden. Zoals onze uitgeverij Den Boer de Ruiter besloten heeft om in beginsel te werken met vormgevers en druk kers uit Zeeland. Want, kwaliteit is er voldoende, hier in Zeeland. Koester die dan ook! Dit is een licht geadapteerde versie van de tekst van de lezing, die Dick Anbeek op 19 december 2003 in de Zeeuwse Bibliotheek hield als onderdeel van de manifestatie rond de uit reiking van de Zeeuwse Boekenprijs 2003. Voor de aanwezigen had hij een lijst van de 100 meest verkochte Zeeuwse boeken meegenomen die op pagina 38 is afgedrukt. Het best verkochte boek was Hier was eens Capelle van Kees Slager die daarvoor de prijs van het best verkochte boek kreeg. 9 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 13