een gevecht om het behoud van de taal, maar tegelijk een emancipatiestrijd, een strijd tegen maatschappe lijke achterstelling, voor culturele gelijkberechtiging en behoud van de eigen identiteit. Het Nederlands is om die reden altijd gekoppeld geweest aan de Vlaamse cultuur, identiteit en onafhankelijkheid. Vlamingen zijn daarom vanouds bewuster en emotioneler met de taal omgegaan: met de taal in het algemeen, en met hun taal in het bijzonder, het Nederlands. In het noorden, in Nederland, is de situatie altijd heel anders geweest. Daar is zo'n strijd nooit nodig geweest. Het gebruik van het Nederlands is altijd als iets vanzelfsprekends gezien. In het noorden heeft het gebruik van het Nederlands nooit ter discussie gestaan. Men heeft er niet voor moeten vechten. Het Nederlands was er altijd geweest en zou er altijd wel blijven. Taal stond los van identiteit. Taal was een gebruiksinstrument. Johan Hendrik van Dale en zijn echtgenote. Archief Gemeente Sluis. daar moest je zakelijk mee omgaan. Het taalbewust zijn en de taaibeleving is in Nederland om die reden altijd een stuk minder bewust en intensief geweest. Sluis ligt juist op de grens tussen twee gebieden waar die taalbeleving zo heel anders is. Het is als het ware een contactpunt tussen Nederland en Vlaanderen. Vanuit Sluis heeft Van Dale niet alleen betrekkingen gehad met vooraanstaande Nederlandse taalweten schappers, maar ook met hun collega's in Vlaanderen. Van beide heeft Van Dale iets meegekregen: het taal bewuste en de taaiemotie uit het zuiden, de gebruiks- kant van de taal en het zakelijke uit het noorden. Het Van Dale Instituut De biografie over Van Dale doet ons bijna als vanzelf nadenken over het belang en de waarde van taal. En niet alleen over taal, maar ook over daarmee samen hangende begrippen en aspecten als het schrift, litera tuur, schrijvers, dialecten, beeldtaal, lichaamstaal, taal van allochtonen. Boeiende en belangrijke aspecten en begrippen die volop in de belangstelling staan. Niet voor niets - en misschien geef ik nu een wat banaal voorbeeld - zijn taalspelletjes, woordquizzen en woordpuzzels tegenwoordig zo populair. Niet voor niets worden dialectendagen druk bezocht. Niet voor niets verschijnen er meer boeken dan ooit tevoren. Niet voor niets trekt een fenomeen als het Groot Dictee der Nederlandse Taal zoveel kijkers. Niet voor niets hechten wij zoveel aan een goede beheersing van het Nederlands voor allochtone medelanders. Taal is een van de belangrijkste ingangen tot een cultuur. Taal is relevant. Taal leeft. Taal leeft ook in Sluis. Er liggen volgens mij kan sen te komen tot een centrum dat zich bezighoudt met de bovengenoemde onderwerpen. Die kansen moeten we in de komende tijd serieus onderzoeken. En ik denk dat er, gezien de genoemde belangstelling, ook behoefte aan is. In zo'n literair centrum zou voor al het begrip communicatie centraal moeten staan. Want daar gaat de taal in wezen om, een goede com municatie, gemeenschappelijkheid, een letterlijk tot- elkaar-komen. Van Dale zou die stelling van harte hebben onderschreven. Dit is een licht bewerkte versie van de lezing die door de burge meester van Sluis Jaap Sala op 24 oktober 2003 in het Belfort van Sluis werd gehouden tijdens het symposium ter gelegen heid van de presentatie van de biografie van J.H. van Dale door L. Van Driel. 12 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 16