'Ik wil een wereld Margriet Smulders (1955, Bussum) exposeert van 31 januari tot en met 28 maart in deWillemj, een voormalige kazerne in Vlissingen. De titel van de solotentoonstelling, 'Tulipomania', verwijst naar de kortstondige tulpgekte die de Nederlandse economie in de zeventiende eeuw op zijn kop zette. Tulpen waren toen zo populair dat de prijs van één bloembol kon stijgen tot drieduizend florijnen. De kunstenaar Smulders is aangestoken door deze manie en dompelt de bezoeker met haar monumentale foto's onder in een orgie van diepe kleuren en dubbelzinnige vormen. Daphne Pappers Fotografie is een overweldigend medium dat niet meer weg is te denken uit ons leven. In de hiërarchie van de beeldende kunst lijkt de moeder der kunsten, de schilderkunst, de jammerlijke verliezer. De opkomst van de fotografie, zo'n honderd jaar geleden, hield een regelrechte dreiging in voor het bestaansrecht van schilders. Met één druk op de knop kon een meester werk worden geschapen, niet te vergelijken met de tijd die nodig was voor het totstandkomen van een doek. Terwijl een schilderij per definitie een persoonlijke interpretatie van de werkelijkheid is, speelt de heden daagse fotografie echt en onecht vrijelijk tegen elkaar uit. Omdat fotografie de werkelijkheid lijkt vast te leggen, heeft de fotograaf meer macht over zijn toeschouwer dan de schilder. Aan de foto's van Margriet Smulders zie je dat de ballast van de kunstgeschiedenis geen issue is voor Smulders. Tekenen en schilderen vormen, nog altijd zichtbaar, de basis van haar kunstenaarschap. Toch nam ze de fotocamera al tijdens haar academietijd spelenderwijs ter hand. Met groot gemak laat ze haar toestel klassieke genres inlijven zoals portretten en stillevens, eigentijds glossy uitgevoerd. 18 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 22