maken waarin je kan verdrinken
Leda en de zwaan, 2002, 125 x 340 cm, afdruk op cibachrome.
De verleidende kracht van de zachtheid
Ik spreek Margriet Smulders in een ruim, licht atelier
in Nijmegen waar haar foto's zich als het ware gefrag
menteerd aan me tonen. Her en der herken ik ele
menten tussen de uitgestalde meubels, vazen, planten
en spiegels. Ze spreekt serieus maar met een knipoog.
Margriet Smulders neemt stelling in voor de vrouw
en de kracht van het vrouwelijke. Voor sensuele zacht
heid. Ze pleit voor een vrije praktijk van het verleide
lijke maar plaatst die eigenschap in een realistisch
perspectief. Ze breekt rigoureus met het stereotiepe
beeld van reclameschoonheid.
De revolutionaire ontwikkelingen tijdens haar studie
tijd zoals het vrouwencafé en dito boekhandel De Feeks
in Nijmegen spraken haar aan maar konden haar niet
volledig tot het feminisme bekeren. Die vrouwen hiel
den immers niet van verleiden. En zij wel. Voor deze
kunstenaar is schoonheid een behulpzame en nuttige
tegenhanger van menselijke ellende, zeker en helaas
tekenend voor haar eigen familiegeschiedenis.
Om haar gepassioneerde beeldverhalen te vertellen
voert ze een overdaad aan verse bloemen, opengereten
vruchten en groenten ten tonele. De bloem en de pas
sievrucht als metafoor voor het vrouwelijke, een stort-
19 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2