maken waarin je kan verdrinken Leda en de zwaan, 2002, 125 x 340 cm, afdruk op cibachrome. De verleidende kracht van de zachtheid Ik spreek Margriet Smulders in een ruim, licht atelier in Nijmegen waar haar foto's zich als het ware gefrag menteerd aan me tonen. Her en der herken ik ele menten tussen de uitgestalde meubels, vazen, planten en spiegels. Ze spreekt serieus maar met een knipoog. Margriet Smulders neemt stelling in voor de vrouw en de kracht van het vrouwelijke. Voor sensuele zacht heid. Ze pleit voor een vrije praktijk van het verleide lijke maar plaatst die eigenschap in een realistisch perspectief. Ze breekt rigoureus met het stereotiepe beeld van reclameschoonheid. De revolutionaire ontwikkelingen tijdens haar studie tijd zoals het vrouwencafé en dito boekhandel De Feeks in Nijmegen spraken haar aan maar konden haar niet volledig tot het feminisme bekeren. Die vrouwen hiel den immers niet van verleiden. En zij wel. Voor deze kunstenaar is schoonheid een behulpzame en nuttige tegenhanger van menselijke ellende, zeker en helaas tekenend voor haar eigen familiegeschiedenis. Om haar gepassioneerde beeldverhalen te vertellen voert ze een overdaad aan verse bloemen, opengereten vruchten en groenten ten tonele. De bloem en de pas sievrucht als metafoor voor het vrouwelijke, een stort- 19 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 23