Selfportrait II, the flowermarket, 1999, 103 x 86 cm, afdruk op cibachrome. - Bloemportret, 1996, 100 x 70 cm, afdruk op cibachrome. vloed van lyriek. Is ze nooit bang geweest om als te vrouwelijk te worden afgeschilderd? 'Niet meer, ik heb hier bewust voor gekozen. Ik herken mijn gedachte in de songtekst "It's a man's world but it would be nothing without a woman or a girl".' Kunstsubsidie voor fotografisch experiment met bloemen en erotiek De wulpse beeldtaal komt nogal on-Nederlands op mij over. Om met liefde en poëzie het vrouwelijke te verheerlijken in een kikkerlandje als het onze vergt moed, lijkt me. 'Gaat daar een latijnse invloed achter schuil?' vraag ik. Haar herinnering gaat meteen terug naar een bezoek aan Sevilla, flink wat jaren geleden. 'Het viel me erg op', zegt ze, 'dat de vrouwen er zo mooi uitzagen en met hun kont wiebelend over straat gingen.' Met enige moeite bedenk ik een Nederlandse vrouw die stilistisch naadloos bij Margriets werk aan sluit: Karin Bloemen, mooie achternaam trouwens, in dit verband. Zij zelf denkt aan de actrice Annet Malherbe die zij even mooi, maar 'echter' vindt. Dat realisme blijkt even belangrijk voor haar als de ver heerlijking. Met succes vroeg ze in 1999 subsidie aan bij de Provincie Gelderland om te onderzoeken of ze met bloemen erotische foto's kon maken. Inmiddels slaat deze 'studie' enorm aan, getuige tentoonstellingen in musea en galeries. Maar steeds blijft ze zoeken naar de cruciale balans tussen schoonheid en de werkelijk heid van het leven, de duistere kant. 20 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 24