Selfportrait II, the flowermarket, 1999, 103 x 86 cm,
afdruk op cibachrome.
-
Bloemportret, 1996, 100 x 70 cm, afdruk op cibachrome.
vloed van lyriek. Is ze nooit bang geweest om als te
vrouwelijk te worden afgeschilderd? 'Niet meer, ik heb
hier bewust voor gekozen. Ik herken mijn gedachte in
de songtekst "It's a man's world but it would be nothing
without a woman or a girl".'
Kunstsubsidie voor fotografisch experiment
met bloemen en erotiek
De wulpse beeldtaal komt nogal on-Nederlands op
mij over. Om met liefde en poëzie het vrouwelijke te
verheerlijken in een kikkerlandje als het onze vergt
moed, lijkt me. 'Gaat daar een latijnse invloed achter
schuil?' vraag ik. Haar herinnering gaat meteen terug
naar een bezoek aan Sevilla, flink wat jaren geleden.
'Het viel me erg op', zegt ze, 'dat de vrouwen er zo
mooi uitzagen en met hun kont wiebelend over straat
gingen.' Met enige moeite bedenk ik een Nederlandse
vrouw die stilistisch naadloos bij Margriets werk aan
sluit: Karin Bloemen, mooie achternaam trouwens,
in dit verband. Zij zelf denkt aan de actrice Annet
Malherbe die zij even mooi, maar 'echter' vindt. Dat
realisme blijkt even belangrijk voor haar als de ver
heerlijking.
Met succes vroeg ze in 1999 subsidie aan bij de
Provincie Gelderland om te onderzoeken of ze met
bloemen erotische foto's kon maken. Inmiddels slaat
deze 'studie' enorm aan, getuige tentoonstellingen in
musea en galeries. Maar steeds blijft ze zoeken naar
de cruciale balans tussen schoonheid en de werkelijk
heid van het leven, de duistere kant.
20 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2