Philomela, 1999, 125 x 125 cm, afdruk op cibachrome.
Medusa, 1999, 70 x 70 cm.
Inspiratiebron voor de eeuwige dualiteit: de
oude Grieken
In 2002 verscheen de fullcolouruitgave Sirene, ver
langen en verleiding", waarin haar meest recente werk,
de geënsceneerde bloemstillevens, centraal staat. De
Sirene, het demonische wezen, belichaamt het mooie
en verderfelijke tegelijk. Klassieke tekstpassages
zoals uit de Metamorfosen van Ovidius begeleiden
haar tableaux vivants. Zij verbeelden de prachtige en
gruwelijke verhalen van de Griekse mythen. Bij mijn
bezoek leest ze het verhaal van Philomela voor:
Philomela zong voor Tereus zo mooi als een nachte
gaal, haar stem betoverde hem, deed hem beven en
maakte zijn begeerte groter dan hij kon verdragen.
Hoewel hij getrouwd was met Prokne, Philomela's
zus, nam hij ook haar tot zijn vrouw. Met vreselijke
gevolgen. Uiteindelijk vermoordde Prokne in blinde
woede haar zoontje Itylos en gaf hem als maaltijd
aan Tereus.' De spanning tussen de positieve en de
vernietigende kracht van de liefde doet haar zichtbaar
genieten.
Ensceneren met mensen en bloemen
Margriet Smulders' werk bestaat voor een belangrijk
deel uit bouwen. Hoewel foto's natuurlijk moment
opnames zijn, is er hier geenszins sprake van snap
shots. Ze bouwt de decors van haar foto's als voor
een theater of filmset. De bijzondere preoccupatie
met vrouwelijkheid is al voelbaar bij haar afstudeer
project het Roze Kamertje (1985), een meeslepende
21 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2