Philomela, 1999, 125 x 125 cm, afdruk op cibachrome. Medusa, 1999, 70 x 70 cm. Inspiratiebron voor de eeuwige dualiteit: de oude Grieken In 2002 verscheen de fullcolouruitgave Sirene, ver langen en verleiding", waarin haar meest recente werk, de geënsceneerde bloemstillevens, centraal staat. De Sirene, het demonische wezen, belichaamt het mooie en verderfelijke tegelijk. Klassieke tekstpassages zoals uit de Metamorfosen van Ovidius begeleiden haar tableaux vivants. Zij verbeelden de prachtige en gruwelijke verhalen van de Griekse mythen. Bij mijn bezoek leest ze het verhaal van Philomela voor: Philomela zong voor Tereus zo mooi als een nachte gaal, haar stem betoverde hem, deed hem beven en maakte zijn begeerte groter dan hij kon verdragen. Hoewel hij getrouwd was met Prokne, Philomela's zus, nam hij ook haar tot zijn vrouw. Met vreselijke gevolgen. Uiteindelijk vermoordde Prokne in blinde woede haar zoontje Itylos en gaf hem als maaltijd aan Tereus.' De spanning tussen de positieve en de vernietigende kracht van de liefde doet haar zichtbaar genieten. Ensceneren met mensen en bloemen Margriet Smulders' werk bestaat voor een belangrijk deel uit bouwen. Hoewel foto's natuurlijk moment opnames zijn, is er hier geenszins sprake van snap shots. Ze bouwt de decors van haar foto's als voor een theater of filmset. De bijzondere preoccupatie met vrouwelijkheid is al voelbaar bij haar afstudeer project het Roze Kamertje (1985), een meeslepende 21 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 25