Tulipomania CM, 2003, 125 x 160 cm, afdruk op cibachrome. compositie van een bordeelachtige sfeer, eindeloze vioolmuziek en een geconserveerde paling. Jarenlang speelde ze zelf de hoofdrol in haar werk, eerst alleen en later met man en kinderen. Zo zien we hen in de ook minutieus gestileerde settings voor haar serie Zelfportretten die ze in 1999 voor Randstad maakte, en in de reeks Matemité. Tot in de details ensceneert Smulders met mensen van vlees en bloed. Steeds spreekt de gekunsteldheid van de omgeving tot de verbeelding. Maar de geportretteerden zijn de toe valstreffers. Huilende kinderen en een onverwachte beweging vormen het ontregelende contrast met de strak geënsceneerde setting. In 1996 kondigt haar serie Bloemportretten een ommekeer aan: de menselijke modellen verdwijnen uit beeld in haar vrije werk. Met minimale middelen laat ze de bloem, het universele symbool voor vrouwe lijkheid, ijdelheid uitdrukken. De eenvoud van het aandoenlijke beeld is overtuigend: je 'ziet' een vrouw met haar handen in haar zij alsof ze zichzelf in een nieuwe jurk in de spiegel bekijkt. De vergankelijkheid van de bloem laat geen twijfel over de intentie van de kunstenaar. Sinds een jaar of twee maakt ze extravagante flora le en vegetale stillevens, waarvoor ze de bloemen deels zelf kweekt, binnen en in haar tuin. Met attribu ten als draperieën, een spiegel en speciaal voor haar gemaakt glaswerk construeert ze werken als Tulips for Rembrandt, Tulips for Matisse (2003) en For Pipilotti Rist [red., een beroemde collega-kunstenares] (2003). 22 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 26