'Wervelen en vibreren' Voor dat eerste echte Zeeuwse Boekenfeest op 30 maart 1962 kregen de Middelburgse kunstenaars Antoine Mes en Piet Rijken de opdracht de grote zaal van het voormalige hotel Britannia aan te kleden. Het thema was de zee en dus grepen de kunstenaars naar visnet ten en andere vissersattributen. En natuurlijk naar boeken, veel boeken, een zee van boeken. De foto's uit het Zeeuwse fotoboek Ontworsteld land werden uitge knipt en aan draadjes aan het hoge plafond gehangen, met op de achterkant een kleurig kartonnetje. Door de warme lucht die de bezoekers produceerden zou het plafond zo wervelen en vibreren. Om het werkelijk een Zééuws Boekenfeest te maken, werd Zeeuws-Vlamingen beloofd dat er een extra boot zou varen bij vijftig of meer belangstellenden. Naar Goes en Middelburg reden speciale bussen. Want men was niet van plan voor drie uur 's nachts te stoppen met feesten. Die eerste avond hield de onvolprezen Pierre Janssen - de man die met zijn handen, fladderend als vogels zo licht, tot tranen toe kon ontroeren en altijd een glimlach toverde - een 'causerie'. Hij was toentertijd 'de merkwaardigste man die ooit in Nederland op het televisiescherm verscheen' zoals de pers schreef. Als directeur van het Stedelijk Museum in Schiedam had hij een eigen televisieshow met de titel Kunstgrepen. In 1962 presenteerde hij dus voor een zaal vol Zeeuwen Kunstgrepen met boeken. 'Hij was zenuwachtig als de pest,' herinnert Peter Bikker zich. In de pauze konden de gasten praten met Zeeuwse auteurs die, achter een viskraam met eigen werk, ook boeken gesigneerd verkochten. Van de acht aanwezige Zeeuwse auteurs stond in het programmaboekje een korte biografie en een fragment uit hun werk; Henri Arnoldus (de zeer productieve kinderboekenschrijver), L.W. de Bree (schrijver van historische romans), Willem Enzinck (dichter, essayist, romancier en reisschrijver), dr. H.C.M. Ghijsen (publiciste van literair-historsiche studies en samensteller van het Woordenboek der Zeeuwse dialecten), Kees Pronk (romancier die vooral in christe lijke milieus naam heeft gekregen), J.C. Schagen (dich- ter-prozaïst-schilder), Hans Verhagen (toentertijd de modernste Zeeuwse dichter) en Hans Warren (dichter en recensent, zijn Letterkundige Kroniek in de PZC werd door duizenden Zeeuwen gelezen). Een mooie, tastbare herinnering en een prachtig promotiemiddel. Na de pauze was er cabaret. In het programma boekje staat: 'Deze 22-jarige Rotterdamse onderwijzer Gerard Cox. Foto: Zeeuivsch Dagblad. cabaretier, bekend van radio, televisie en grammofoon plaat, zal vanavond uit eigen repertoire zingen, zich daarbij begeleidend op de gitaar'. Een piepjonge Gerard Cox dus stond ruim veertig jaar geleden op het Vlissingse podium. Hoe konden Zeeuwse boekhandelaren een Rotterdammer als Gerard Cox op de bühne krijgen? Eenvoudig. Binnen de muren van het arbeidsbureau werkte de heer Marquinie. Hij bestierde daar een artiestenbemiddelingsbureau. 'Hij had een bak vol artiesten,' herinnert Bikker zich. 'Als hij ons wees op iets leuks, gingen wij eerst kijken. Zo zijn we eens met zijn allen naar Deventer geweest om daar een optreden bij te wonen. En dan 's nachts weer terug. Wat Marquinie uitkoos, was altijd goed.' En dan was er bal. Het Henk van Buul-kwartet uit Dordrecht verzorgde de muziek. Het programma boekje schroomde niet te vermelden dat de drummer Rinus Smit uit Vlissingen kwam. Het was wel het Zeeuwse Boekenfeest natuurlijk. Om een uur of drie begonnen de bezoekers de zaal af te breken, zoals in Amsterdam bij het Boekenbal toen al traditie was. Velen namen een souvenir mee aan een geslaagde avond en iedereen kreeg een pocketboek cadeau. 40 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 44