t
<AX
Emma Crebolder, Golf. Utrecht: Uitgeverij Ijzer,
2003. isbn 9074328695, 11.
In de buurt van een golfbaan krijg ik altijd last van
opvliegingen en dat heeft niet met mijn leeftijd te
maken. Het liefst zou ik het sportieve vertoon - al die
gladheid en geschorenheid - met extreme middelen
te lijf gaan. In Zuid-Limburg heb ilc een keer mijn
zelfbeheersing verloren en een bananenschil over de
omheining van een golfterrein gesmeten.
Toen ik de bundel Golf van Emma Crebolder onder
ogen kreeg vroeg ik me dan ook af of ik wel de juiste
persoon was om te oordelen. Ik stond immers stijf van
de vooroordelen omtrent deze sport. Elitair gekachel
met een balletje, een stuk ijzer en een gat, zo dacht
ik erover. Na lezing voel ik (tijdelijk) enige wroeging.
Crebolder introduceert de sport namelijk als een gees
telijke oefening die voert naar inzicht en verdieping.
In de sonnettenreeks put de dichteres uit golferva-
ringen in een tiental Europese landen. Van IJsland tot
in Portugal zwaait zij met haar stick en weet een indruk
van aan de sport gerelateerde inspanningen te combi
neren met een weergave van landschapselementen,
historische bespiegelingen, humoristische invallen en
filosofische overpeinzingen. Dat is nogal wat, maar het
gebeurt allemaal terloops, scherpzinnig en zeer beeldend.
De condition humaine wordt afdoende behandeld, bij
voorbeeld in het sonnet Na een moordpartij (Frankrijk):
'Wij zijn ééndagsvliegen/sjouwend met een ijzer en/
een hout om mee te scoren'.
Haar mooiste dichterlijke notitie staat in Oplijnen
(Nederland, Wittem): 'Golf is oefening in verdwijnen.'
En daarmee vat zij ook de essentie van haar sport samen.
In het laatste gedicht Galgenmaal (eveneens Wittem)
kiest de dichteres op overtuigende wijze voor die ande
re sport: het dichten: 'Ik zwaai naar beminde taaldie
vloeit als achttien spraken/ ik eet golf als galgenmaal.'
En dat vind ik als lezer een geruststellende conclusie.
(AVDV)
Populair of populistisch? Natuuruitgaven voor
iedereen
Karen Kroese, Robbert Jan Swiers en Wim van
Wijngaarden, Land in zicht! Natuur tussen zee en
vroon. Middelburg: Provincie Zeeland, 2003. 108 p.
isbn 9071565734, 5,60.
Robbert Jan Swiers (tekst) en Erik van Ommen
(illustraties), 'een zeer aangenaam panorama'.
Natuurgebieden van Staatsbosbeheer op Walcheren van
Veere tot Rammekens. Middelburg Vlissingen: Den
Boer De Ruiter i.s.m. Staatsbosbeheer, 2003. 70 p.
isbn 9074576419, 12,90.
In het kielzog van haar zeer succesvolle cultuurhisto
rische reeks startte de Provincie Zeeland enkele jaren
geleden ook met een natuurhistorische reeks. Beide
voorgaande deeltjes Tussendijks en Het grote blauw wer
den geschreven door provinciaal communicatiemede
werker Robbert Jan Swiers, die ook aan het nu voor
liggende Land in zicht meewerkte. Ook dit deeltje is
weer van fraaie tot zeer fraaie kleurafbeeldingen voor
zien; de getekende illustraties zijn opnieuw van de
hand van Adri Karman. Het op een breed publiek
gerichte boekje behandelt de kust van Zeeland, zowel
buitengaats (de Voordelta) als de strook van strand en
duin. Drie delen pakken het onderwerp respectievelijk
historisch-geografisch, landschapstypologisch en
regionaal aan. Een afsluitend 'Wat onbesproken bleef'
stipt de talrijke onderwerpen aan die niet zijn behan
deld: jutterij, sagen en legenden, visserij, bunkers,
graven, enzovoort. Maar daar is, zo stellen de auteurs
terecht, de cultuurhistorische reeks voor.
Land in zicht bevat niettemin een schat aan infor
matie, die heel soepel en verteerbaar wordt opgediend -
soms iets te licht verteerbaar, misschien. 'De zee ver
oorzaakt veel emoties,' stelt het voorwoord onomwon
den. Inderdaad. Maar dat geldt ook voor modelspoor
banen en de nieuwste cd van Lucinda Williams.
59 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2