t <AX Emma Crebolder, Golf. Utrecht: Uitgeverij Ijzer, 2003. isbn 9074328695, 11. In de buurt van een golfbaan krijg ik altijd last van opvliegingen en dat heeft niet met mijn leeftijd te maken. Het liefst zou ik het sportieve vertoon - al die gladheid en geschorenheid - met extreme middelen te lijf gaan. In Zuid-Limburg heb ilc een keer mijn zelfbeheersing verloren en een bananenschil over de omheining van een golfterrein gesmeten. Toen ik de bundel Golf van Emma Crebolder onder ogen kreeg vroeg ik me dan ook af of ik wel de juiste persoon was om te oordelen. Ik stond immers stijf van de vooroordelen omtrent deze sport. Elitair gekachel met een balletje, een stuk ijzer en een gat, zo dacht ik erover. Na lezing voel ik (tijdelijk) enige wroeging. Crebolder introduceert de sport namelijk als een gees telijke oefening die voert naar inzicht en verdieping. In de sonnettenreeks put de dichteres uit golferva- ringen in een tiental Europese landen. Van IJsland tot in Portugal zwaait zij met haar stick en weet een indruk van aan de sport gerelateerde inspanningen te combi neren met een weergave van landschapselementen, historische bespiegelingen, humoristische invallen en filosofische overpeinzingen. Dat is nogal wat, maar het gebeurt allemaal terloops, scherpzinnig en zeer beeldend. De condition humaine wordt afdoende behandeld, bij voorbeeld in het sonnet Na een moordpartij (Frankrijk): 'Wij zijn ééndagsvliegen/sjouwend met een ijzer en/ een hout om mee te scoren'. Haar mooiste dichterlijke notitie staat in Oplijnen (Nederland, Wittem): 'Golf is oefening in verdwijnen.' En daarmee vat zij ook de essentie van haar sport samen. In het laatste gedicht Galgenmaal (eveneens Wittem) kiest de dichteres op overtuigende wijze voor die ande re sport: het dichten: 'Ik zwaai naar beminde taaldie vloeit als achttien spraken/ ik eet golf als galgenmaal.' En dat vind ik als lezer een geruststellende conclusie. (AVDV) Populair of populistisch? Natuuruitgaven voor iedereen Karen Kroese, Robbert Jan Swiers en Wim van Wijngaarden, Land in zicht! Natuur tussen zee en vroon. Middelburg: Provincie Zeeland, 2003. 108 p. isbn 9071565734, 5,60. Robbert Jan Swiers (tekst) en Erik van Ommen (illustraties), 'een zeer aangenaam panorama'. Natuurgebieden van Staatsbosbeheer op Walcheren van Veere tot Rammekens. Middelburg Vlissingen: Den Boer De Ruiter i.s.m. Staatsbosbeheer, 2003. 70 p. isbn 9074576419, 12,90. In het kielzog van haar zeer succesvolle cultuurhisto rische reeks startte de Provincie Zeeland enkele jaren geleden ook met een natuurhistorische reeks. Beide voorgaande deeltjes Tussendijks en Het grote blauw wer den geschreven door provinciaal communicatiemede werker Robbert Jan Swiers, die ook aan het nu voor liggende Land in zicht meewerkte. Ook dit deeltje is weer van fraaie tot zeer fraaie kleurafbeeldingen voor zien; de getekende illustraties zijn opnieuw van de hand van Adri Karman. Het op een breed publiek gerichte boekje behandelt de kust van Zeeland, zowel buitengaats (de Voordelta) als de strook van strand en duin. Drie delen pakken het onderwerp respectievelijk historisch-geografisch, landschapstypologisch en regionaal aan. Een afsluitend 'Wat onbesproken bleef' stipt de talrijke onderwerpen aan die niet zijn behan deld: jutterij, sagen en legenden, visserij, bunkers, graven, enzovoort. Maar daar is, zo stellen de auteurs terecht, de cultuurhistorische reeks voor. Land in zicht bevat niettemin een schat aan infor matie, die heel soepel en verteerbaar wordt opgediend - soms iets te licht verteerbaar, misschien. 'De zee ver oorzaakt veel emoties,' stelt het voorwoord onomwon den. Inderdaad. Maar dat geldt ook voor modelspoor banen en de nieuwste cd van Lucinda Williams. 59 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 63