de onze helemaal niet. Een boekhandel als Donner heeft alles, dat is hier onmogelijk. Wij stellen daar een efficiënte bestelservice - derde eigenschap van een goede boekhandel - tegenover, wij hebben een jongen die de beschikking heeft over alle databestanden ter wereld en ook alles kan vinden.' Weetje welke boeken je moet hebben en welke niet? Volgende week worden er 3000 exemplaren van Harry Potter geleverd. Met die titel zal het wel lukken. Soms hebben we wat marktcijfers. Neem een auteur als Nicci French, je weet globaal wat een nieuwe titel gaat doen. Maar in de meeste gevallen nemen we grote (gecalculeerde) risico's. Het gaat dus vooral om marketing, efficiency, omloop snelheid in het boekenvak. Is er nog plaats voor de idealen waarmee u 35 jaar geleden ooit begon? Om te beginnen wilde ik helemaal geen boekhandelaar worden, ilc ben er gewoon via de zaak van mijn vader ingerold. Ik wilde de wereld hervormen, via de politiek of de theologie. Door mijn kerkelijke opvoeding koos ik voor het laatste. Het was een serieuze optie om de kansel op te gaan en te vertellen hoe het zou moeten in de wereld. Het liep anders, maar met de winkel wilde ik met een bepaald assortiment in feite hetzelfde bereiken. Niet dat ik van de ene op de andere dag de winkel ben gaan volproppen met politiek-correcte lite ratuur, ik bleef ook gewoon theologie verkopen - toen Aandacht in de media, maakt dat wat uit? Twintig jaar geleden snelde ik elke zaterdagochtend naar de winkel om te kijken welke boeken Hans Warren in de PZC recenseerde. Ik hoopte dan dat ik die boeken in de schappen had, want die titels ver kocht ik diezelfde dag allemaal, gegarandeerd. Die tijd is voorbij. De invloed van een bespreking is betrekke lijk, mensen vormen tegenwoordig een eigen mening, laten zich minder leiden door autoriteit, hebben kri tiek op de kritiek. Wat wel eens wil helpen is herhaal de aandacht op tv, radio en in de krant, dat maakt mensen nieuwsgierig en dan lean het ineens gaan lopen. 70 procent van de omzet en daarmee een belangrijke bron van inkomsten. Nu is dat 6 a 7 procent. Wat betreft mijn engagement: die idealen zijn, ondanks het feit dat we omzet moeten draaien, moeten voldoen aan de economische eisen, niet verdwenen. Ik ben nog altijd betrokken bij wat er om me heen gebeurt en voor alle activiteiten die wij hier organiseren (250 per jaar, soms wel vier op een dag) geldt het criterium dat het ergens over moet gaan. Alleen leuk is onvoldoende. Bovendien conformeren we ons qua inrichting en aanpak niet aan wat bijvoorbeeld Libris wil. Weg met die eenheidsworst, al datzelfde pakpapier, dezelfde kleur vloerbedekking etc. Zo eigenwijs zijn we wel. 4 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 8