Hoe is het idee voor een multifunctionele, megaboek- handel als De Divkkery (opening mei 'g8) eigenlijk ontstaan? Simpel, het pand waar ik zat (Nieuwe Burg) was, zoals dat heet, uitontwikkeld. Ik had vijf keer ver bouwd, een gebouw ernaast aangekocht, maar voor mijn culturele activiteiten was nauwelijks plek. Moest ik weer tenten opzetten of uitwijken naar een andere ruimte, terwijl ik merkte dat de klanten het juist prettig vonden als die activiteiten in de winkel plaatsvonden. Daarnaast zag ik dat er mogelijkheden waren voor iets groters: op zaterdagmiddag was het namelijk altijd zo stampvol. Ik voelde dat ik iets moest proberen. verkocht. Zij konden zich gelijk vinden in mijn ideeën en van het een kwam het ander. Uiteindelijk zijn we in 1996 met een groepje bijna een halfjaar opgetrok ken om de plannen voor De Drvkkery uit te werken. De sfeer was euforisch, herinner ik me. We bezochten boekhandels in Duitsland en bekeken onder meer hotel New York in Rotterdam en de Westergasfabriek in Amsterdam vanwege de industriële vormgeving. Zeker, we hebben eindeloos gediscussieerd over de inrichting. We zijn uitgekomen op het model van een oude stad met een centraal marktplein en daarom heen allemaal straatjes waarvan je het einde niet kan zien, een weerspiegeling van Middelburg. De filosofie hierachter is dat een klant steeds nieuwe perspectieven Wist u precies wat? Niet direct. Ik was al wel eens bij Barnes Nobles in New York geweest. De combinatie van horeca en boe ken sprak me bijzonder aan, al vond ik het geheel wel erg massaal. Het meeste wat ik trouwens geleerd heb voor De Drvkkery heb ik niet in een boekwinkel gezien, maar in de horeca. De aandacht voor gastvrijheid, aan kleding en klimaat, dat wilde ik ook. De plannen voor de nieuwe boekhandel kregen dus geleidelijk aan vorm. En het geld, waar is dat vandaan gekomen? Voor een belangrijk deel van twee oud-directeuren van de PZC die het pand waar we nu zitten net hadden in de winkel ziet, niet in een oogopslag overzicht heeft, maar door de winkel heen moet om alles te kunnen beleven. Lekker in alle rust kan snuffelen en natuurlijk het gevoel heeft dat dat ene boek speciaal voor hem/haar is neergelegd. Een succesformule, ook commercieel? Zeker. Het was een flinke investering, 7 miljoen gulden heeft het project in totaal gekost. Maar het was het waard. We kregen prijzen, en een Duitse promoven dus zette De Drvkkery zelfs in de toptien van beste boekhandels ter wereld. Commercieel realiseren we een rendement van 6 procent, terwijl de meeste boek- 5 Zeeuws Tijdschrift 2004/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 9