vwo havo vmbo-gt vmbo-gk Zeer goed i Goed 645 Gemiddeld 57 9 10 Matig 1 2 3 Slecht Onbekend 2 Kwaliteitsoordeel Zeeuwse scholen. Bron: Elsevier 2004 tiek op de stelling van Dronkers gekomen want scho len met veel achterstandsleerlingen krijgen extra geld en zijn in elk geval theoretisch beter toegerust op hun taak. Natuurlijk is het duidelijk dat het bij schoolkwa- liteit om meer draait dan de resultaten alleen. De manier waarop de school bijdraagt aan het realiseren van die resultaten is minstens zo belangrijk. Dus moeten eindexamenresultaten ook gerelateerd worden aan de beginsituatie van de leerlingen. Het advies van de basisschool vormt volgens de onderwijsinspectie daar om de belangrijkste indicatie voor het beginniveau van de leerlingen. Zo kan beoordeeld worden of de school erin is geslaagd de leerlingen de resultaten te laten behalen die van hen verwacht mochten worden. Bij het kiezen van het juiste schooltype voor hun kind laat slechts vijf procent van de ouders zich leiden door de score op de Cito-toets. Voor het merendeel van de ouders weegt het advies van de leerkracht zwaarder. Ondanks de toegenomen democratisering binnen het gezin is de wens van het kind niet zaligmakend bij deze levensbelangrijke beslissing. Uit ervaringen van ouders met kinderen die in voorgaande jaren de Cito- toets hebben gedaan, blijkt dat in ruim een kwart van de gevallen de toets een verkeerd advies uitwijst. Veel vaker is dit een te laag advies en zelden een te hoog advies. Meten van onderwijskwaliteit De discussies over hoe de kwaliteit van scholen het best gemeten en weergegeven kan worden, hebben ertoe geleid dat de onderwijsinspectie nu zelf de beschikbare gegevens bewerkt en publiceert (zie: www.kwaliteitskaart.nl). Op die site staat naast alge mene informatie over de scholen gegevens over zitten blijven, doorstroom en examenresultaten. Daarmee hebben ouders en leerlingen een instrument in handen om beter geïnformeerd een keuze voor een school voor voortgezet onderwijs te maken. Erg toegankelijk is het systeem nog niet, maar de doorzettende ouder kan er veel informatie vinden die voor een schoolkeuze van belang kan zijn. Een eindoordeel over een school velt de onderwijsinspectie overigens niet. Daarom zijn de publicaties over de kwaliteit van het onderwijs van Trouw en Elsevier nuttig en verhelderend. Zij zetten alle scholen op een rijtje in ranglijsten en leveren daarmee een extra bijdrage aan het inzichte lijk maken van de onderwijskwaliteit. Trouw beperkt zich daarbij tot een algemene schoolscore, terwijl Elsevier meer de diepte ingaat en per school onder scheid maakt naar schoolsoort. Trouw signaleert dat de ranglijst van scholen jaarlijks sterk wisselt en spreekt in dat verband over goede en slechte wijnjaren. Dronkers, die ik over dit onderwerp sprak op de socio- logendagen in Amsterdam, relativeert dat sterk. 'Het is niet zo dat goede scholen ineens slecht gaan presteren.' Feit is dat een aantal Zeeuwse scholen vaak in de top van de ranglijsten voorkomt. Het Zeeuwse onderwijs doet het met andere woorden structureel prima. Ook Jaap Dronkers heeft het onderwijs in Zeeland als kwalitatief hoogstaand op zijn netvlies. Zo is het aantal voortijdige schoolverlaters in Zeeland laag. Met acht promille van de 12-22 jarigen is dat bijna vier keet- zo laag als het landelijk cijfer. Wat hem bovendien sterk opvalt is dat er in Zeeland weinig verschil zit tussen het gemiddelde schoolexamencijfer en het gemiddelde cijfer bij de centraal schriftelijke examens. Dat wil zeggen dat scholen in Zeeland via hun eigen examinering niet proberen de slagingspercentages positief te beïnvloeden. Een algemene verklaring dat Zeeuwse scholen zo goed zijn heeft hij niet, maar wel is hij ervan overtuigd dat vooral de scholen in Zeeuws-Vlaanderen het zo goed doen door de concur rentie die deze scholen moeten aangaan met het als strenger en resultaatgerichter te boek staande Belgische onderwijs. Het relatief hoge aantal Vlaamse leraren op de Zeeuws-Vlaamse scholen speelt daar ook een rol bij. Concurrentie en internationalisering zijn bij uitstek in grensprovincies voelbaar. Dat werkt prestatieverhogend, ook in het onderwijs. -v Voor gegevens hierover zie Zeeuws Tijdschrijt 48(1998)^ pp. 5-8). 34 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 36