ding moet ntèer doen^dad^opleiden Vormen studenten die een opleidiifgalgen aam de Hogeschool Zeeland (HZ^ enstfaks ook dejÊtlRI enten van, de Roosevelt Academy een potentiële doelgroep van cuituureveneme -m L Is gerichte cultuureducatie alleen gewenst voor leerlingen in het primair en secundair onderwijs of moet je ook proberen om h|i|(L studenten uit het hoger en universitair onderwijs warm te krijgen voor cultuele activiteiten. f n een overdekt dok van de Schelde. Foto: Rob Groot. John Louws In 1997 namen twee docenten aan de HZ het initiatief om een cultuurprogramma op te zetten voor studenten van die school. Het leek hen belangrijk dat studenten naast hun reguliere opleiding een cultuurprogramma kregen aangeboden. Vanuit deze gedachte ontstond de HZ-Cultcommissie die mede uit studenten bestaat. Die commissie zette een keuzeprogramma op waar mee studenten zogenaamde vrije studiepunten konden halen. De initiatiefnemers beseften donders goed dat studenten niet onbaatzuchtig op het 'cultureel aanbod' zouden ingaan. Interesse voor cultuur is niet iets wat vanzelf ontstaat. Het is vooral afhankelijk van de manier waarop het aangekleed wordt. Cultuurlokkertjes Naar feesten, popconcerten, populaire films gaan de studenten vanzelf wel. De strategie van de commissie was er daarom op gericht cultuur zo laagdrempelig mogelijk te maken door de programmering aan te laten sluiten op de belevingswereld van de zeventien tot vijfentwintigjarigen. Verder kon volgens de com missie de slagingskans van de opzet vergroot worden door er studiepunten voor te geven, af te zien van de voor andere programma's geldende verplichting er verslagen over te schrijven en last but not least lage toegangsprijzen. Menige buitenstaander was verbaasd door het weinig verplichtende karakter van het pro gramma, maar dat is tegen de achtergrond van de leefwereld van de huidige student die er dikwijls naast werkt en een druk sociaal leven heeft verklaarbaar. Cultuur is niet het eerste waaraan hij zegt behoefte te hebben. Het laagdrempelige karakter moest de student over de streep trekken volgens de commissie. Ze besloot tot een thematische benadering met daaromheen een 43 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 45