ding moet ntèer doen^dad^opleiden
Vormen studenten die een opleidiifgalgen aam de Hogeschool
Zeeland (HZ^ enstfaks ook dejÊtlRI enten van, de Roosevelt
Academy een potentiële doelgroep van cuituureveneme -m
L Is gerichte cultuureducatie alleen gewenst voor leerlingen in
het primair en secundair onderwijs of moet je ook proberen om
h|i|(L
studenten uit het hoger en universitair onderwijs warm te krijgen
voor cultuele activiteiten. f
n een overdekt dok van de Schelde. Foto: Rob Groot.
John Louws
In 1997 namen twee docenten aan de HZ het initiatief
om een cultuurprogramma op te zetten voor studenten
van die school. Het leek hen belangrijk dat studenten
naast hun reguliere opleiding een cultuurprogramma
kregen aangeboden. Vanuit deze gedachte ontstond de
HZ-Cultcommissie die mede uit studenten bestaat.
Die commissie zette een keuzeprogramma op waar
mee studenten zogenaamde vrije studiepunten konden
halen. De initiatiefnemers beseften donders goed dat
studenten niet onbaatzuchtig op het 'cultureel aanbod'
zouden ingaan. Interesse voor cultuur is niet iets wat
vanzelf ontstaat. Het is vooral afhankelijk van de manier
waarop het aangekleed wordt.
Cultuurlokkertjes
Naar feesten, popconcerten, populaire films gaan de
studenten vanzelf wel. De strategie van de commissie
was er daarom op gericht cultuur zo laagdrempelig
mogelijk te maken door de programmering aan te
laten sluiten op de belevingswereld van de zeventien
tot vijfentwintigjarigen. Verder kon volgens de com
missie de slagingskans van de opzet vergroot worden
door er studiepunten voor te geven, af te zien van de
voor andere programma's geldende verplichting er
verslagen over te schrijven en last but not least lage
toegangsprijzen. Menige buitenstaander was verbaasd
door het weinig verplichtende karakter van het pro
gramma, maar dat is tegen de achtergrond van de
leefwereld van de huidige student die er dikwijls naast
werkt en een druk sociaal leven heeft verklaarbaar.
Cultuur is niet het eerste waaraan hij zegt behoefte te
hebben. Het laagdrempelige karakter moest de student
over de streep trekken volgens de commissie. Ze besloot
tot een thematische benadering met daaromheen een
43 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4