ZEEUWSE ONDERWIJSRUIMTE Zeeland telt ongeveer 80.000 leerlingen die regulier onderwijs krijgen. Hen kleine 40.000 daarvan volgen basisonderwijs dat gegeven wordt in 250 vestigingen. Het voortgezet onderwijs heeft 20.000 leerlingen op 13 scholengemeenschappen en het middelbaar beroeps onderwijs telt plus minus 15.000 leerlingen (waarvan 15 procent van buiten de provincie) in 20 vestigingen. Het hoger beroepsonderwijs telt 5.000 leerlingen (waarvan 20 procent uit Europa, Amerika en Azië). Daarnaast volgen 10.000 mensen trajecten in de sfeer van volwasseneneducatie. Naar schatting zijn er in de onderwijssector dik 10.000 personen werkzaam. Hiermee is die een van de steun pilaren van de Zeeuwse economie waar minstens een miljard euro in omgaat. Het onderwijs in Zeeland staat in het algemeen op een hoog peil, met name het voortgezet onderwijs dat tot de absolute top van Nederland behoort. De Hoge school Zeeland is landelijk gezien het meest internationaal georiën teerd. In een recent beleidsrapport van de provincie Integraal Onderwijs beleid (2002) ontbreekt het aantal mensen dat werkzaam is in de onderwijssector en wordt het belang van het onderwijs voor de economie nauwelijks onderkend. Wel wordt gezien dat goed onder wijs essentieel is voor de sociale en economische infrastructuur. In het rapport wordt tevens gesigna leerd dat: 'Het ontbreken van een universiteit in Zeeland en de natuurlijke drang bij jongeren om op eigen benen te staan na het voortgezet onderwijs zijn oorzaken van de braindrain, waaraan wij weinig kun nen doen.' Tegen deze defaitistische houding - die de samenstellers op de eerste bladzijde van het rapport pregnant verwoorden door te stellen dat Zeeland voor het ministerie van Onderwijs dezelfde plaats inneemt als de Waddeneilanden - is in de kolommen van dit tijdschrift al jaren geageerd. Niet voor niets wezen wij erop dat die braindrain omgezet moest worden in een brain addition door bijvoorbeeld het vestigen van een universiteit in Zeeland. Daar is lang lacherig over gedaan maar nu de Roosevelt Academy in september - toegegeven een jaar later dan wij voorspeld hadden - haar deuren opent, is het voor iedereen de natuurlijkste zaak van de wereld. Toch vormt het de directe aanleiding voor dit onderwijsnummer. De Roosevelt Academy is een university college dat een driejarige intensieve brede Bacheloropleiding aanbiedt in de Middelburgse bin nenstad, een campus in wording. Er heeft selectie aan de poort plaats: getalenteerde en gemotiveerde leerlin gen bemachtigen een plek. Nu is met de Roosevelt Academy dan eindelijk de mogelijkheid in Zeeland universitair onderwijs (de Open Universiteit daargela ten) te volgen. Die Academy biedt voorlopig beperkt soelaas want de maximum studenten- omvang blijft bewust beperkt tot 600 studenten. Daarvan komt hooguit 20 procent uit Zeeland omdat de Academy terecht streeft naar een internationaal samengestelde studentenpopu latie. We kunnen dus zeker niet tevreden in de collegebanken achterover leunen. Alleen als in het onderwijs op de schaal van de regio Zeeland wordt gedacht, zal die in de toe komst de toenemende concurrentie aankunnen. De gedachte van een grote campus voor hoger onderwijs in een groene ruimte leeft. De schaalvoordelen van zo'n campus werken door in een hoog voorziening niveau en een betere kwaliteit van het onderwijs. Zo'n campus kan Zeeland een plaats geven binnen de Europese onderwijsruimte en een trekpleister voor studenten uit de rest van de wereld zijn. Pas dan wordt de braindrain echt omgezet in brain addition en daar profiteert de hele Zeeuwse samenleving van. Paul van der Velde 2 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 4