Enkele momentopnamen uit een langdurig en omslachtig productieproces: controle wasmodellen schaakstukken, modelleren in klei, beeld in siliconenmal, net gegoten in brons. 'Met voldoende vakmanschap is een kopie maken van zo'n man natuurlijk niet zo moeilijk. Je krijgt dan wel een bronzen pop. Ik heb Maurits groter gemaakt dan hij in werkelijkheid was. Als ik dat niet zou heb ben gedaan dan zou je aan tafel zitten met een dwerg en op het beeld neerkijken. Zijn ogen zijn - in tegen stelling tot de rest van het beeld - doelbewust niét realistisch vormgegeven. Zijn houding is zo gestileerd dat er vaart en beweging in zit. Ik heb hem feitelijk gemaakt zoals ik hem zie, je zou het een psycholo gisch portret kunnen noemen. Als je zo lang aan het boetseren bent en dus maandenlang met iemand optrekt, dan ontstaat zo'n karakter vanzelf. Maurits is natuurlijk de schoolboeken ingegaan door de Slag bij Nieuwpoort en het is bekend dat hij een bekwaam legeraanvoerder was. Zijn vernieuwingen op het gebied van oorlogsvoering - geïnspireerd op tactieken uit de Oudheid - waren in zijn tijd revolutionair. De geboorte van de Republiek der Nederlanden en de economische bloei in de zeventiende eeuw kunnen direct met hem in verband worden gebracht. Toch boeien zijn eigenschappen mij het meest. Hij was een groot liefhebber van paarden, exotische vogels, kunst, sieraden en wiskunde. Eeuwig vrijgezel was hij maar ook vader van vele kinderen, bij even zovele vrouwen. Hij was goedgeschoold maar niet wat je noemt een groot intellectueel. Hij sprak krakkemikkig Nederlands en Frans. Dat brengt zo'n man tot leven. Zijn glim lach spreekt boekdelen.' Maurits' strategische kwaliteiten, intelligentie, gesle penheid en gevoel voor humor komen samen in het schaakspel. De opstelling van de stukken symboliseert de inname van IJzendijke in 1604. We zijn getuige van het beslissende moment: de toren en de koning 49 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 51