aansluiten bij onze beleidsprioriteiten. Die zijn: samen werking met de Vlaamse universiteiten; samenwerking van rijk, provincie, gemeente en de private sector in de financiering van het hoger onderwijs en doorstroming van hogeschool naar universiteit. Daar beantwoordde het RA-concept. Ik heb een subsidie van 5 miljoen euro toegezegd voor een periode van drie jaar. met een was lijst met voorwaarden. Die kennen we uit ons hoofd: internationalisering, doorstroming, bekostiging, cofinanciering bedrijfsleven. Inderdaad. Belangrijke voorwaarden, maar vernieuwen de initiatieven moet je durven ondersteunen zeker als ze betekenis kunnen hebben voor de rest van Nederland. Veranderingen in de Wet op het Hoger Onderwijs hebben de oprichting van de Roosenvelt Academy mogelijk gemaakt. De universitaire opleiding is sinds kort gesplitst in een bachelor en een master-deel, waar door het bachelor-deel gemakkelijk 'elders' lean worden verzorgd. In het geval van de Roosevelt Academy gaat het dan, net als bij het University College Utrecht, om een bachelor-opleiding die internationaal is georiënteerd en academisch onderwijs op hoog niveau verzorgt Deze Zeeuwse 'universiteit op afstand' is nog vrij uniek. Ik ben echt benieuwd hoe de Roosevelt Academy zich gaat ontwikkelen en welke problemen zullen opdoemen, bijvoorbeeld als het gaat om de samenwer king met Vlaamse universiteiten. Ik zie de Roosevelt Academy als case study om toekomstige samenwer kingsverbanden met hogescholen en universiteiten in buurlanden gemakkelijker tot stand te brengen. Zullen kleinschalige colleges als het University College Utrecht en de Roosevelt Academy een trend worden? Het University College Utrecht, waar de Roosevelt Academy op gebaseerd is, heeft zich al bewezen. Het college heeft inderdaad de potentie een trend te wor den. Ik kan me voorstellen dat ook andere instellingen besluiten een kleinschalig internationaal georiënteer de colleges op te zetten met veel buitenlandse studen ten. Universiteiten en hogescholen gaan ook steeds nauwer samenwerken. Kijk maar naar de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam, de Vrije Universiteit en de Hogeschool Windesheim. De afstand tussen hoger en wetenschappelijk onder wijs is kleiner aan het worden. Er moet wel onder scheid blijven bestaan tussen wetenschappelijke en beroepsgericht opleidingen maar de tijd dat een insti tuut maar één soort opleiding aanbiedt, ligt achter ons. De studenten gaan een gebouw binnen en nemen daar de afslag wetenschappelijk of beroepsgericht. Verder zal de kleinschaligheid van een college een meer persoonlijke en betere begeleiding van studen ten mogelijk maken. Tenslotte zal de aanwezigheid van een college van betekenis zijn voor de regio; het lokale bedrijfsleven is er niet voor niets enthousiast voor. Wat mij betreft mogen kleinschalige colleges een nieuwe trend worden. Hoewel het bedrijfsleven de Roosevelt Academy belang rijk vindt, ligt de relatie nog in de intentionele sfeer. Om die operationeel te krijgen, is nog een ander verhaal. Het is een experiment en dat onderdeel moet nog ver der uitgewerkt worden, net als het nog een tijd zal duren voor er een draagvlak voor de instroom van Vlaamse studenten is. Toch zie ik op kleine schaal duidelijk het enthousiasme van de ondernemers. Zo verricht Dow Chemical veel onderzoek en je zou je kunnen voorstellen dat dat in de toekomst gedeeltelijk in samenwerking met de Roosevelt Academy zal gebeuren. De Academy zal zeker een impuls voor de Hogeschool Zeeland zijn. Al deze zaken moeten de komende jaren een solide vorm krijgen, want anders wordt het een overheidszaak terwijl het duidelijk als een regionale aangelegenheid bedoeld is. De filosofie van de Roosevelt Academy is rendement. Hoe kan je als kleinschalig college met een duidelijk andere visie op studeren dan de grote universiteiten een verschil maken? Hoe haal je optimaal ruimte uit het budget en beperk je de uitval? Is het belangrijk dat de Roosevelt Academy met zijn campusconcept daar een toon in zet? Dat vind ik heel belangrijk. Je hebt in Nederland niet de zoveelste universiteit nodig als je het zwart-wit bekijkt, want we hebben er al genoeg. Als je iets nieuws doet dan moet je daarmee experimenteren zodat verbeteringen aangebracht kunnen worden. De rendementen op de Nederlandse universiteiten zijn in het algemeen vrij laag. Door studenten zoveel mogelijk aan de universi teit te binden en vrije tijd en studententijd te combine ren op één locatie - de campus - kan het rendement aanzienlijk verhoogd worden. Het idee van een campus wordt versterkt door de stu denten om de Roosevelt Academy te laten wonen en de 4 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2004 | | pagina 6