aansluiten bij onze beleidsprioriteiten. Die zijn: samen
werking met de Vlaamse universiteiten; samenwerking
van rijk, provincie, gemeente en de private sector in de
financiering van het hoger onderwijs en doorstroming
van hogeschool naar universiteit. Daar beantwoordde
het RA-concept. Ik heb een subsidie van 5 miljoen euro
toegezegd voor een periode van drie jaar. met een was
lijst met voorwaarden.
Die kennen we uit ons hoofd: internationalisering,
doorstroming, bekostiging, cofinanciering bedrijfsleven.
Inderdaad. Belangrijke voorwaarden, maar vernieuwen
de initiatieven moet je durven ondersteunen zeker als
ze betekenis kunnen hebben voor de rest van Nederland.
Veranderingen in de Wet op het Hoger Onderwijs
hebben de oprichting van de Roosenvelt Academy
mogelijk gemaakt. De universitaire opleiding is sinds
kort gesplitst in een bachelor en een master-deel, waar
door het bachelor-deel gemakkelijk 'elders' lean worden
verzorgd. In het geval van de Roosevelt Academy gaat
het dan, net als bij het University College Utrecht, om
een bachelor-opleiding die internationaal is georiënteerd
en academisch onderwijs op hoog niveau verzorgt
Deze Zeeuwse 'universiteit op afstand' is nog vrij
uniek. Ik ben echt benieuwd hoe de Roosevelt Academy
zich gaat ontwikkelen en welke problemen zullen
opdoemen, bijvoorbeeld als het gaat om de samenwer
king met Vlaamse universiteiten. Ik zie de Roosevelt
Academy als case study om toekomstige samenwer
kingsverbanden met hogescholen en universiteiten in
buurlanden gemakkelijker tot stand te brengen.
Zullen kleinschalige colleges als het University College
Utrecht en de Roosevelt Academy een trend worden?
Het University College Utrecht, waar de Roosevelt
Academy op gebaseerd is, heeft zich al bewezen. Het
college heeft inderdaad de potentie een trend te wor
den. Ik kan me voorstellen dat ook andere instellingen
besluiten een kleinschalig internationaal georiënteer
de colleges op te zetten met veel buitenlandse studen
ten. Universiteiten en hogescholen gaan ook steeds
nauwer samenwerken. Kijk maar naar de Universiteit
van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam,
de Vrije Universiteit en de Hogeschool Windesheim.
De afstand tussen hoger en wetenschappelijk onder
wijs is kleiner aan het worden. Er moet wel onder
scheid blijven bestaan tussen wetenschappelijke en
beroepsgericht opleidingen maar de tijd dat een insti
tuut maar één soort opleiding aanbiedt, ligt achter ons.
De studenten gaan een gebouw binnen en nemen
daar de afslag wetenschappelijk of beroepsgericht.
Verder zal de kleinschaligheid van een college een
meer persoonlijke en betere begeleiding van studen
ten mogelijk maken. Tenslotte zal de aanwezigheid
van een college van betekenis zijn voor de regio; het
lokale bedrijfsleven is er niet voor niets enthousiast
voor. Wat mij betreft mogen kleinschalige colleges een
nieuwe trend worden.
Hoewel het bedrijfsleven de Roosevelt Academy belang
rijk vindt, ligt de relatie nog in de intentionele sfeer. Om
die operationeel te krijgen, is nog een ander verhaal.
Het is een experiment en dat onderdeel moet nog ver
der uitgewerkt worden, net als het nog een tijd zal
duren voor er een draagvlak voor de instroom van
Vlaamse studenten is. Toch zie ik op kleine schaal
duidelijk het enthousiasme van de ondernemers. Zo
verricht Dow Chemical veel onderzoek en je zou je
kunnen voorstellen dat dat in de toekomst gedeeltelijk
in samenwerking met de Roosevelt Academy zal
gebeuren. De Academy zal zeker een impuls voor de
Hogeschool Zeeland zijn. Al deze zaken moeten de
komende jaren een solide vorm krijgen, want anders
wordt het een overheidszaak terwijl het duidelijk als
een regionale aangelegenheid bedoeld is.
De filosofie van de Roosevelt Academy is rendement.
Hoe kan je als kleinschalig college met een duidelijk
andere visie op studeren dan de grote universiteiten
een verschil maken? Hoe haal je optimaal ruimte uit
het budget en beperk je de uitval? Is het belangrijk dat
de Roosevelt Academy met zijn campusconcept daar
een toon in zet?
Dat vind ik heel belangrijk. Je hebt in Nederland niet de
zoveelste universiteit nodig als je het zwart-wit bekijkt,
want we hebben er al genoeg. Als je iets nieuws doet dan
moet je daarmee experimenteren zodat verbeteringen
aangebracht kunnen worden. De rendementen op de
Nederlandse universiteiten zijn in het algemeen vrij
laag. Door studenten zoveel mogelijk aan de universi
teit te binden en vrije tijd en studententijd te combine
ren op één locatie - de campus - kan het rendement
aanzienlijk verhoogd worden.
Het idee van een campus wordt versterkt door de stu
denten om de Roosevelt Academy te laten wonen en de
4 Zeeuws Tijdschrift 2004/3-4